מגדלור ניוז

קדחת הנילוס המערבי מתפשטת למקומות נוספים בארץ מעבר למישור החוף ויכולה להוות סיכום משמעותי בקרב אוכלוסיות מסוימות. פרופ’ ישראל פוטסמן, יועץ מחלות זיהומיות במאוחדת, עושה סדר ומסביר מהי המחלה, כיצד היא מתפשטת ומהם הסימפטומים והטיפולים האפשריים

קדחת הנילוס היא מחלה זואונוטית (מחלה מידבקת אשר מועברת מבעלי חיים לבני אדם) הנגרמת באמצעות עקיצת יתושה. זוהי מחלה נפוצה באזורים רבים בעולם, כולל בישראל, והיא יכולה להופיע בצורות קלות ועד חמורות מאוד. ההדבקה בנגיף נעשית על ידי עקיצת יתוש מסוג קולקס (Culex) ולא על ידי היתוש “נמר אסיאתי”, כפי שמקובל לחשוב.

מהם התסמינים הנפוצים של המחלה ואיך ניתן לזהות אותה?
תקופת הדגירה נמשכת בדרך כלל בין 2-14 ימים. מרבית הנדבקים (כ-80%) אינם מפתחים תסמינים כלשהם. כ-20% מהנדבקים מפתחים תסמינים הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף. סיבוכים נוירולוגיים מופיעים בפחות מ-1% מהנדבקים, ושכיחים יותר בקרב אנשים מעל גיל 60.

פרופ’ ישראל פוטסמן | אלבום אישי

תמונת מצב של המחלה בארץ
התקופה בה יש ריבוי מקרים היא בין יוני לנובמבר. בשנת 2000 דווחה עליה דרמתית במספר החולים בארץ, עם מעל 400 מקרים. השנה, נכון לאמצע יולי, התגלו 440 חולים מאומתים ו-32 חולים נפטרו מהמחלה.

מי הן קבוצות הסיכון הגבוהות ביותר להידבק במחלה?
מרבית המאושפזים בשנים 2011-2024 היו מעל גיל 65, אך היו לא מעט מקרים גם בקרב גילים צעירים יותר.

אילו סיבוכים בריאותיים ארוכי טווח עלולים להיווצר כתוצאה מהידבקות בקדחת הנילוס?
לפי מחקר שנערך ביוסטון טקסס בשנת 2015, כשליש מהחולים שאושפזו עם מחלה נוירולוגית (דלקת מוח או דלקת קרום המוח) יישארו עם נזק ארוך טווח.

אילו אמצעי מניעה ניתן לנקוט כדי להגן מפני ההדבקה?
אמצעי המניעה כוללים ריקון מאגרי מים עומדים, הדברת היתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים ושימוש בחומרים דוחי יתושים. כיום אין עדיין חיסון למחלה המיועד לבני אדם. אומנם קיימים כבר כמה חיסונים וטרינריים כנגד המחלה, אך עדיין אף חיסון לא אושר בבני אדם.

חשוב להיות מודעים ולצייד את עצמנו ואת ילדינו באופן קבוע בתכשיר נגד יתושים ולהימנע מעקיצות אך לא צריך לדאוג בגלל כל יתוש בסביבתנו.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן