מגדלור ניוז


בשיתוף קופת חולים מאוחדת  |  8.8.24  |  18:24


ד”ר עמית הוכברג

 

היריון ולידה הם אירועים מרגשים, אך לעיתים לא הכל קורה לפי התוכניות. צירים מוקדמים, חבל טבור כרוך, ירידת מים מוקדמת, רעלת מובילים לעיתים ללידה מוקדמת ו ולתקופה מורכבת וקשה עבור הורי הפגים. רבות דובר על מחלקות הפגים והניסים הקטנים-גדולים שמתרחשים בהן מדי יום, אך ה”עבודה” האמיתית מתחילה לא פעם דווקא ביציאה הביתה ובטיפול בקהילה.

ד”ר עמית הוכברג, מומחה ברפואת ילדים ורפואת פגים וילודים (ניאונטולוגיה) במאוחדת, ומנהל מחלקת פגים ויילודים במרכז הרפואי הלל יפה, משתף אותנו בתובנות מעמיקות על האתגרים, ההצלחות, והחשיבות העצומה של המעקב הרפואי וההתפתחותי אחרי פגים.

מהם האתגרים המרכזיים שאתם נתקלים בהם כשאתם עוקבים אחרי פגים בקהילה?
בוגרי הפגייה מביאים איתם לקהילה קשת של אתגרים, בעיקר בגלל חוסר הבשלות והפער ההתפתחותי שנובע משבוע הלידה המוקדם בו נולדו ומהאשפוז הממושך. אתגרים אלו כוללים עלייה במשקל, יכולות מוטוריות וקוגניטיביות, קשיים באכילה ובהאכלה, עמידה באבני דרך התפתחותיות, ומעקב רפואי ופרה-רפואי תכופים. בנוסף, ההורים חווים אתגרים רבים, והם אלו שעומדים בחזית הטיפול אחרי שחרורם מהפגייה. כאשר מדובר במשפחה מרובת ילדים, האתגרים הפרקטיים והרגשיים גדלים.

מהם השלבים העיקריים במעקב אחרי פגים? אילו בדיקות ותהליכים כוללים?
המעקב כולל בדיקות רפואיות על ידי רופאים מומחים כמו קרדיולוג ילדים, רופא גסטרו-ילדים, נוירולוג ילדים, ורופא עיניים ועוד. המעקב ההתפתחותי נעשה בטיפות החלב על ידי צוות סיעודי ורופאים התפתחותיים. בנוסף, ישנו ליווי חשוב מתחום הפיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ולעיתים גם בדיקות מעבדה או הדמיה.

מדוע חשוב לעקוב מקרוב אחרי פגים, במיוחד בשנים הראשונות לחייהם?
חוסר בשלות מתבטא בכל המערכות בגוף הפג, מה שמעמיד אותם בקבוצת סיכון לתחלואות רבות. מעקב צמוד עוזר לאבחן ולטפל במהירות בבעיות בריאותיות והתפתחותיות, ובכך לצמצם את הפערים ביחס לבני גילם.

אילו סימנים מוקדמים עלולים להצביע על בעיות בריאותיות משמעותיות אצל פגים שעלינו לשים לב אליהם?
סימנים כמו חום, פריחה, סירוב לאכול או סימנים התפתחותיים כמו חוסר קשר עין וטונוס שרירים ירוד יכולים להצביע על בעיות. מעקב התפתחותי מניעתי חשוב במיוחד, ולכן אנחנו ממליצים על ליווי התפתחותי מקצועי עוד לפני הופעת סימנים.

כל פג שהשתחרר מהפגייה הוא סיפור הצלחה בפני עצמו. ניצחונם של הפג, הוריו והצוות המטפל, הוא ניצחון הרוח והחיים. יש אינספור דוגמאות לפגים שהדביקו את הפערים והם היום שווים בין שווים בכל תחומי החיים. המסר החשוב שלי להורים הוא שילדכם גיבורים, ובסופו של דבר הם לא שונים מאחרים באוכלוסייה וכמובן שאנחנו במערכת הרפואית והקהילתית כאן כדי לתמוך בהם ובהוריהם בכל שלב של הדרך.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן