מגדלור ניוז

______________________________________
איתי טטרו  |  27.8.24  |  16:27
______________________________________

תל קאקון בעמק חפר. צילומים: אורית ברוטניק, רשות הטבע והגנים

עמק חפר מתחדשת בגן לאומי חדש – תל קאקון: המועצה האזורית בשיתוף רשות הטבע והגנים מציינות כי ב-23.8 נכנסה לתוקף ההחלטה כי תל קאקון יפעל כעת כגן לאומי.

הגן הלאומי החדש, 52 דונמים גודלו, ממוקם על תל ובפסגתו נמצאים שרידי מצודה צלבנית-ממלוכית, הכוללים קירות אבן בגובה כמה מטרים, קמרונות וחללים. בקירות המבנה משולבות אבנים עתיקות מאבני המבנה שנשתמר.

ראשת המועצה גלית שאול: “אני גאה ונרגשת עם האכרזה על קאקון כגן לאומי של רשות הטבע והגנים. למקום הייחודי הזה, הנמצא בלב העמק הפורח שלנו, יש חשיבות ארכיאולוגית, היסטורית ולאומית, ובמיוחד בימים אלה; הוא מזכיר לנו כי חיינו כאן, על האדמה הזו, אינם מובנים מאליו. שמותיהם של לוחמי חטיבת אלכסנדרוני שנפלו ב’קרב המותניים הצרים’ ההרואי בתש”ח, חקוקים על האנדרטה שהוקמה כאן בקאקון. המועצה, ביחד עם רשות הטבע והגנים, תמשיך לשמר את אתר הטבע הזה, המספר את הסיפור המקומי של עמק חפר ושל מדינת ישראל, לטפח ולקדם אותו למען הדורות הבאים”.

תל קאקון הוא אתר קדום מרובה שכבות, המעיד על פעילות אנושית רציפה מתקופת הברונזה הקדומה ועד מחציתה הראשונה של המאה העשרים. על פי התיעוד ההיסטורי, קאקון היווה מוקד מרכזי חשוב במשך תשע מאות שנים עבור הצלבנים, הממלוכים והעות’מאנים.

הגן הלאומי תל קאקון משתלב במארג של שטחים חקלאיים, דרכים ויישובים. למרות היותו נקודה קטנה יחסית, הוא מהווה אתר חשוב לצמחייה מקומית ונטועה. אלוני התבור הנטועים מייצגים את הצומח המקומי של השרון, ותחתם התפתחה צמחייה עשבונית מגוונת.

השטחים החקלאיים שסופחו לגן הלאומי מספקים תשתית חשובה לשחזור טבע ולהעצמת המגוון הביולוגי. הגן מהווה “אבן קפיצה” חשובה במסדרון האקולוגי הארצי המשתרע לאורך נחל אלכסנדר וסביבותיו.

רשות הטבע והגנים מדגישה כי הגן הלאומי עדיין נמצא בשלבי פיתוח ואינו מוכן עדיין לקבלת קהל. הודעה על פתיחת התל למבקרים תפורסם באתר רשות הטבע והגנים ובאתר המועצה האזורית עמק חפר.

שמורות הטבע החדשות: במחוזות מרכז ודרום 

לצד הגן הלאומי בעמק חפר, רשות הטבע והגנים הכריזה על שתי שמורות טבע חדשות – “שמורת טבע חלמוניות רכס בוקר ומפער נחל הבשור” במחוז הדרומי ו”שמורת טבע כפירה הרחבה” במחוז המרכז. השמורות הן שטחים מוגנים תחת אחריות רשות הטבע והגנים, אשר תאפשר לשמור על ערכי הטבע והמורשת המתקיימים בהם.

שמורת טבע חלמוניות – רכס בוקר ומפער נחל הבשור, השמורה הממוקמת ברכס בוקר – אחד מחמשת הרכסים של הר הנגב. שמורת הטבע החדשה מהווה למעשה הרחבה של שמורת טבע “מצוק הצינים – רכס בוקר”. לשמורה זו ייחודיות רבה, הנובעת מצומח ייחודי המתקיים בתחומה – “חלמונית גדולה” – ממנו מגיע שם השמורה, וכן תופעה גאומורפולוגית מרשימה של נחל חוצה רכס הנקראת “דייקה”. שמורת הטבע החדשה משפרת את הקישוריות של רצף השטחים הפתוחים באזור תוואי נחל הבשור, ויוצרת רצף של מרחב מוגן המהווה המשך לשמורת הטבע הקיימת.

פריחת החלמוניות בשמורת טבע חלמונית רכס בוקר. צילום: גל ביסמוט, רשות הטבע והגנים

שטח השמורה החדשה כולל כ-19,249 דונם, ההכרזה תאפשר לרשות להגן על תפקוד המערכת האקולוגית ועל כל ערכי הטבע שבה – צמחים, חסרי חוליות וחיות בר. מקטנים כמו סלעית ערבות, חרדון מדבר גרביל סלעים ועד לגדולים כעיט זהוב, זאב וצבי, זאת לצד הנגשה של יופי השמורה וייחודה לקהל המבקרים באופן שיאפשר רציפות השטח הפתוח.

במרחב השמורה עוברים כיום שבילי טיול בודדים, כעת עם ההכרזה על השמורה החדשה, הרשות תסדיר ותשדרג את מערך הטיילות במרחב, את דרכי ההגעה למסלולי הטיול למבקרים ברכב, לרבות הסדרת חנייה. כמו כן, יתווספו שבילי הליכה באתרי החלמוניות ובמרחבים הסמוכים תוך שימור והנגשה של הסכר הביזנטי המהווה גם היום מוקד משיכה, כל זאת תוך שמירה והגנה על ערכי הטבע המוגנים בשמורה.

נזקי שריפה בשמורת יער הכפירה, נובמבר 2016. צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

שמורת טבע הכפירה הוכרזה בשנת 2014 על שטח של 8,781 דונם במרחב שבין הישובים מבוא חורון ונטף. השמורה היא המסדרון האקולוגי הצפוני ביותר המחבר את הרי יהודה לעמק איילון וגבעות מודיעין, וייחודה הוא בשטחי הבתה הגדולים והיפים שהשתמרו באזור זה. שטחי בתה אלה חיוניים למגוון גדול של בעלי חיים המוצאים את ביתם רק בשטחים אלו בניגוד לשטחים המיוערים הגדולים המאפיינים את מרבית הרי יהודה. שריפה עזה כילתה את רוב שטחה של השמורה בסוף 2016 והשמידה את רוב הצומח המעוצה הטבעי ושטחי הבתות על כלל אוכלוסיות בעלי החיים השוכנים בהם. מאז ועד היום הצמחייה ואוכלוסיות חיות הבר טרם השתקמו במלואן והדבר צפוי לארוך עוד שנים.

מעתה, תורחב שטח השמורה הקיימת ויתווספו לשטחה כ-570 דונם על צדו המערבי של רכס העוזרר הינו מהשטחים הבודדים שכמעט ולא נפגעו בשריפה ואוצר בחובו נכסים חיוניים לשמירת הטבע באזור ומהווה חלק בלתי נפרד ממארג השמורה המקיפה אותו. מורדותיו של נחל הכפירה, שהעניק לשמורה את שמה, מדגים מפתח נחל מרשים ורחב, עתיר חלוקי נחל, בשטח הנוסף לשמורה. כמו כן, בשטח המתווסף מתקיימים תשעה מיני בעלי חיים מוגנים ומינים המוגדרים בדרגות שונות של סכנת הכחדה, בהם צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, צב יבשה מצוי, שרקרק מצוי ונוספים.

עקוב
Notify of
guest
2 .
Inline Feedbacks
View all comments
אורח
אורח
29/08/2024 09:04

חרבת קקון כבר לא משמשת כמכלאה לבקר?

דילוג לתוכן