וועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל), בראשות מנכ”ל משרד הפנים, מרדכי כהן החליטה (12.12) להמליץ לממשלה לאשר התוכנית לשדרוג והרחבת מסילת החוף בין תחנת חוף הכרמל לשפיים (תת”ל/65 א).
התוכנית, נועדה להכפיל את מסילת החוף, בתוואי שאורכו 70 ק”מ מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד לחניון חנה וסע שפיים, תוך שדרוג המסילות הקיימות ותוספת שתי מסילות לרכבות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי ושיפור הממשק עם נחלים חוצים. מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות, ובסך הכל שש מסילות במקטע זה.
על פי התוכנית, ישודרג המקטע בין חוף כרמל עד שפיים, מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות, ובסך הכל שש מסילות, וכן מסלול לתחבורה ציבורית – במקום הארכת כביש 20. הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לצפון תל אביב במהירות תכן של 250 קמ”ש, ותעשה את הדרך בכ-30 דקות, תוך עצירה של חלק מהרכבות בתחנה אחת בלבד – בחדרה. הרכבות הפרבריות ייסעו במהירות 160 קמ”ש ויעשו את הדרך בכ-50 דקות, תוך עצירה בכל התחנות – ולכן התחנות ממוקמות ככלל לצד המסילות הפרבריות.
לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, בהן ארבע תחנות חדשות: זכרון יעקב, בנימינה/אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה, שפיים (במסגרת תתל/67) וארבע תחנות בהן יוקם מבנה חדש בנוסף או במקום הקיים: חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר.
לפי האיפיון התפעולי לשנת 2040, ייצאו מתחנת חוף כרמל לכיוון דרום 14 רכבות נוסעים בשעת שיא. תנועת המטענים מחיפה דרומה תעבור בעתיד בציר מזרחי ולא במסילת החוף, אולם עד להארכת המסילה המזרחית צפונה במסילת מנשה, יעברו רכבות משא במסילת החוף, במקטע שבין חוף כרמל לפרדס חנה, בתדירות של שש רכבות משא ביום בשני הכיוונים.
המסילה העוברת בתוך בנימינה תתבטל, והמסילה החדשה תעבור בסמוך לכביש 4 בין אור-עקיבא ובנימינה, שם תוקם תחנת נוסעים חדשה אשר תשרת את שתי הרשויות, ובה גשרי מעבר להולכי-רגל ורוכבים, חניונים תת-קרקעיים ונגישות לתחבורה ציבורית ורכב פרטי. קטעי מסילות ננטשות נכללים בקו הכחול של התכנית על מנת להחיל עליהם הוראות שיקום והחזרה ליעוד שקדם ליעוד המסילה.
התוואי שבתוכנית חוצה 13 רשויות מקומיות ו-11 נחלים, וכולל כ-50 גשרים, מעבירי מים ומתקני חישמול. לאורך רובו הגדול, נצמד התוואי לרצועת המסילה הקיימת – למעט באזורי בנימינה, קיסריה ויער חדרה/צפון פארק השרון, שם משתנה התוואי הקיים לצורך עמידה במהירות התכן הנדרשת למסילות המהירות. קטעי מסילות ננטשות נכללים בקו הכחול של התוכנית, על מנת להחיל עליהם הוראות שיקום והחזרה לייעוד שקדם לייעוד המסילה.
במרכז התחבורה הגדול המקודם כבר בימים אלה במערב חדרה, תהיה תחנת מעבר בין הרכבות המהירות לפרבריות, וזו תוקם תוך שימור בריכת סמר הסמוכה ויער חדרה. בזכרון יעקב תוקם תחנה חדשה בצמוד לאזור התעסוקה ההולך ונבנה בה. בנתניה כוללת התכנית שלוש תחנות רכבת, מתוכן שתיים קיימות שבהן יבנו מבנים חדשים, חניונים וחיבורים עירוניים, ותחנה חדשה באזור המכללות, המסומנת בתכנית כסימבול, ותתוכנן בהמשך כחלק אינטגראלי מן הפיתוח העירוני האינטנסיבי במקום. על פי התוכנית האסטרטגית של הרכבת, תנועת המטענים מחיפה דרומה תעבור בעתיד ברובה בציר מזרחי ולא במסילת החוף.
מנכ”ל משרד הפנים ויו”ר הוות”ל, מרדכי כהן: “שדרוג המסילה יעצים את החיבור מחויב המציאות בין מטרופולין חיפה למטרופולין תל אביב, ויקדם את השימוש בתחבורה ציבורית רכבתית מהירה. תוכנית חשובה זו היא בשורה לפריפריה וקודמה תוך שיתוף פעולה בין הוות”ל, משרד התחבורה, רכבת ישראל והרשויות המקומיות”.