ועדת משנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, החליטה (11.6) לדחות את העררים שהוגשו על החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף), ולאשר את התוכנית להכפלת מסילת החוף משפיים, דרך בנימינה עד לתחנת חוף הכרמל בחיפה (תת”ל 65א).

תוכנית תת”ל 65א, ביוזמת רכבת ישראל, נועדה לשדרוג והרחבת מסילת החוף בין תחנת חוף כרמל לשפיים. מדובר באחת מהתוכניות החשובות ביותר לשדרוג השירות הרכבתי ולשיפור וייעול מערך התחבורה הציבורית. התוכנית כוללת הוספת מסילות בנוסף למסילות הקיימות, על מנת לאפשר הגדלת קיבולת הנסיעה ושיפור מהירות הנסיעה במסילת הברזל (במהירות של כ-250 קמ”ש) המהווה את השדרה המרכזית של רשת המסילות הארצית, ודבר שיקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לחיפה לחצי שעה בלבד.

צילום: רכבת ישראל

הכפלת המסילות נועדה להתאים את התחבורה הציבורית לביקושים הצפויים ולעודד את הגברת השימוש בתחבורה ציבורית וכן את שיפור הבטיחות לאורך הקו, תוך הסדרת הפרדות מפלסיות.

הוועדה אישרה את התכנית כבר בחודש דצמבר 2022, אך לא ניתן היה לאשרה בממשלה כיוון שנגד התוכנית הוגשו שבעה עררים. בחודש אפריל 2023 נערך דיון ארוך בעררים אותם הגישו העוררים שהנתגדו לתוכנית המוצעת והציעו חלופות, שכאמור נדחו ובכך התוכנית אושרה ותצא לדרך. בוועדה ציינו כי חלק מהעררים נדחו בגלל חשיבות התוכנית, והעלות העצומה למשק בכל יום שתוכנית זו לא מתאשרת.

באשר לפגיעה בסביבה החופית – קבעה הוועדה כי “הפוטנציאל לפגיעה בסביבה החופית נמוך בחלופה זו בהשוואה לחלופות אחרות ולכן, גם מבחינה זו ולנוכח חשיבות השמירה על הסביבה החופית, החלופה המופקדת היא החלופה המתאימה. החלופה המופקדת פוגעת אמנם בסביבה החופית אך זאת בשטח שחלקו כבר מופר, תוך מציאת איזונים ראויים ובהם העברת חלק מהתוואי במנהרה. הנחיות הולחוף כפי שניתנו בשתי החלטותיה, מיטיבות עם התוכנית ומצמצמות את הפגיעה. לפיכך, החלטנו לדחות את הערר ים שבפנינו”.

תת”ל 65א מתייחסת כאמור חלק שבין בנימינה ועד תחנת חוף הכרמל בחיפה, בעוד שתת”ל 65ב’ מתייחסת למעבר מסילות הרכבת מתחנת הכרמל ועד לב המפרץ. חלקה השני של התוכנית נוגע ישירות לפיתוחה של חיפה, והאפשרות לסילוק המסילות מקו החוף. בעקבות אישור התכנית היום, תעבור התכנית לאישור הממשלה, ואז תובא לרשות הרישוי הארצית במינהל התכנון, שכבר ערוכה לקידום ליווי ואישור הביצוע.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן