נועם מור | 25.12.2024 | 14:55
נהגים שנסעו אתמול (שלישי, 24.12) בצומת חדרה שמו לב לעניין חריג: מצלמת הדרך הממוקמת בכניסה לעיר נראתה פועלת באופן מתמשך, מפעילה הבזקי אור תכופים בזמן שהנהגים נוהגים כחוק, ללא כל עבירת תנועה.
למערכת מגדלור ניוז נשלח סרטון שצילם אחד מתושבי העיר, ובו ניתן לראות כיצד המצלמה מהבהבת באור חזק שוב ושוב, גם כאשר התנועה זורמת באופן רגיל. בסרטון נראים כלי רכב נוהגים באיטיות ובזהירות, ללא שום עבירה על החוק, אך המצלמה ממשיכה להבהב בתדירות גבוהה.
המצב הנוכחי העלה חשש בקרב תושבים שמא הם עלולים לקבל דוחות תנועה שגויים כתוצאה מהתקלות במערכת. המקרה שהתרחש השבוע מזכיר מקרה דומה באותו הכביש ובאותו צומת לפני כ-7 שנים, אז פרסמנו כי בחודש אוקטובר 2017, פרצה מחאה גדולה בעניין רמזור אחד ש"הפיל בפח" נהגים רבים, ככל הנראה על לא עוול בכפם. הרמזור, בכניסה לחדרה מכביש 4 החל להנפיק דוחות בקצב גבוה והביא לקנסות גבוהים בסך אלפי שקלים ונקודות לחובת הנהגים.
אחד הנהגים שיצאו למחאה היה עמוס דדון מפרדס חנה, שחטף כהוגן. לדבריו, המצלמות בנקודה זו הנפיקו לו 9 דוחות על מהירות מופרזת (מעל 50 קמ"ש), 72 נקודות ו-6,750 ש"ח קנסות. דדון לא ויתר, אסף את כל הדוחות ויצא למחאה מתוקשרת, כולל עצומה ופנייה לבית המשפט. בשנת 2019 באה הסאגה הפרטית של דדון לסיומה והיא אבן מפתח במאבק: קנס סימלי בלבד ו-0 נקודות חובה בגין "העבירות".
צפו בתיעוד >>
מצלמות מהירות בישראל – עין פקוחה בכבישים
מצלמות המהירות הפזורות בכבישי ישראל הפכו לחלק בלתי נפרד מהמאבק בתאונות דרכים. מערכת א-3 (אכיפה 3), שהופעלה לראשונה בשנת 2012, נועדה ללכוד נהגים הנוסעים מעל המהירות המותרת או מבצעים עבירות חצייה ברמזור אדום.
למצלמות אלו קיימים יתרונות רבים. הן פועלות כגורם מרתיע משמעותי, מגבירות את האכיפה ומסייעות בהפחתת מספר התאונות הקטלניות בכבישים. עם זאת, ישנם לא מעט ביקורות על מערכת זו. נהגים רבים טוענים כי המצלמות מכוונות ליצירת הכנסות למדינה ולא בהכרח לשיפור הבטיחות בדרכים.
במהלך השנים התגלו תקלות שונות במערכת המצלמות, כמו מקרים שבהם נרשמו דוחות שגויים או תקלות טכניות שגרמו להפעלתן ללא סיבה. מקרים כאלה, כמו המקרה הנוכחי בחדרה, מעלים שאלות לגבי רמת האמינות של הטכנולוגיה והפיקוח עליה.