מגדלור ניוז

החברה הישראלית המגוונת, מהווה מקור להשראה וליצירתיות קהילתית בכל תחומי החיים. המושבות בנימינה-גבעת עדה כך הן: היסטוריה עשירה ומגוונת, שלל חפצים וסיפורי חיים אישיים ,משפחתיים ובכולם – נגיעה מופלאה למעשה הציוני.

רעיון המיזם “בית.גלריה” תשפ”ד אותו הגתה ויצרה אילנה טבלוב בן עזרי, מאפשר היכרות עם זרמים רבים בתרבות היהודית ישראלית ומאיר פינות נשכחות בחפצים ובסיפורים המשפחתיים.

“כל אדם הוא גלריה עם אוצרות כל בית הוא גלריה וכל משפחה היא סיפור משפחתי המיוחד לה. על הדור שלנו לחשוף את הדורות הבאים למגוון התרבויות המצויות סביבנו, להכירן, לכבדן וללמוד מהן על האחר ועל מרכיבי החברה בה אנו חיים”, היא מציינת.

אוצרות רבים בכל משפחה. ארבע משפחות מיוחדות התנדבו להפוך את ביתן לגלריה למשך שלושה ימים. ההכנות למיזם יצרו צורך בליווי אישי לכל משפחה יחד עם המלוות נורית רהב גבעוני, יוספה סער, נורית שסקין ארנס ומיכל ברכמן,ש סייעו למשפחות לאתר חפצים אוצרות וסיפורים שסייעו בארגון ובסדר “הפנימי והחיצוני”.

בכניסה לכל בית, הוצב שלט ובו שם הגלריה ותולדות הסיפור המשפחתי. כמו כן, לכל משפחה פתגמים המאפיינים את התרבות המשפחתית (טרומפלדור, הרמב”ם, הרב קוק, ז’בוטינסקי, ברל כצנלסון ועוד).

המשפחות שפתחו את ביתן אפשרו למבקרים הרבים להנות וללמוד על הסיפור המשפחתי הציוני.

“תולדות הקבוצה הבית”רית בתל צור עד להתיישבות בנחלת ז’בוטינסקי בבנימינה” – נחלת משפחת קאופשטיין כוללת מוצגים, סיפורים, תמונות, מפות ועולם ידע על תקופה “שחייבים לדעת ולשמר”. ליוותה את המשפחה נורית רהב גבעוני. ועוד בחצר קאופשטיין, “ליריקה” – סטודיו לאומנות בהנהלת לירי קאופשטיין.

גן עדן צבעוני יצירתי וססגוני השוזר סיפור משפחתי מיוחד – בית דורית וחיים שיינר. דורית, אומנית היוצרת בחומר, מציירת וממציאה וחיים מטפח חצר יוצאת דופן ובה אוספים, פריטים עתיקים וחדשים. ליוותה את המשפחה נורית ארנס שסקין.

“מבית”ר חרבין בסין – לבית”ר בנימינה” – סיפור חייה היוצא דופן של מרים יקיר, שנולדה ועלתה לארץ עם הוריה מחרבין שבסין. סיפור מיוחד שלקהילה היהודית ועלייתה לארץ והשתייכות המשפחה רבת הדורות לתנועת ביתר. בגלריה של מרים הוצגו תעודות, תמונות, פרטי לבוש, כלים וסיפורי ילדות. ליוותה את המשפחה יוספה סער.

הסיפור הציוני שלנו – בית אילנה ומשה בן עזרי. סיפורם המשפחתי של משה שהתחיל במערבת פרדס חנה, תרומתו לחיי קידום הנוער במושבה, הקמת להקות המחול ושירותו המיוחד בחיל הצנחנים. אילנה, לשעבר מפקחת ארצית בחינוך פנימייתי, עוסקת בשימור תולדות הקבוצות הרבות בבנימינה בין השנים 1922-1948, ויחד עם איתן ווצלר, יוצרת הסרט “גוטמן”.

טקס פתיחת ימי “בית.גלריה” התקיים באווירה יהודית מסורתית מרגשת. אירית ומתנאל כתריאל ארחו את המשתתפים והמלווים והציגו בפני כולם את ספר התורה העתיק והמקורי בין 300 שנה “שעלה” מתימן. מתנ”ס בנימינה-גבעת עדה ליווה ותמך בפרויקט, בשיווקו, בפרסומו ובהכנת החומרים והשלטים בבתי המציגים.

במהלך השנה יתקיימו אירועים נוספים דומים של “בית.גלריה” והעניין יפורסם לציבור.

 

עקוב
Notify of
guest
4 .
Inline Feedbacks
View all comments
אורח
אורח
04/07/2024 15:53

וואו ! כל הכבוד !
דברים מעניינים ,מסקרנים .
יותר מי זה – נותנים יופי נוסף של אסטתיקה ותרבות בארץ .

דילוג לתוכן