תושבי שכונת אור ים באור עקיבא מביעים זעם ותסכול עמוק בעקבות החלטת מועצת העיר אמש (רביעי, 19.6) להעלות את הארנונה באופן דיפרנציאלי, כחלק מתכנית ההבראה שנחתמה עם משרד הפנים לפני למעלה משנה וחצי. ההחלטה, שנתפסת בעיני רבים כפגיעה בלתי מוצדקת בכיסם של התושבים, מעוררת גל של ביקורת ומחאה ברחבי העיר.

"נראה שהעירייה מצאה שעיר לעזאזל שיסגור להם חובות אחרי שנים שהתפקוד היה לוקה בחסר", מלין אחד התושבים, המבטא את התחושה הרווחת כי הציבור נדרש לשלם על כשלי ניהול של העבר. שאלות עולות גם לגבי חוקיות הדרישה לתשלום רטרואקטיבי על ארנונה, נושא שמעורר דאגה בקרב התושבים.

תושב אחר הצביע על פער משמעותי בין התשלומים הנדרשים לבין השירותים המסופקים: "אני גר ברחוב אילות השדה. אפילו מדרכה נורמלית אין שם, שלא נדבר על פארק משחקים לילדים שאין עדיין, וכל האזור הזה בכלל בבנייה עדיין." טענה זו משקפת תחושה רחבה של חוסר הוגנות, כאשר תושבים מרגישים כי הם נדרשים לשלם יותר עבור שירותים מוגבלים או חסרים".

שכונת אור ים

הביקורת מתחדדת לאור התחושה של תושבים – בעיקר בשכונת אור ים – כי העירייה ומשרד הפנים רואים בה "מקור תקציבי" ולא קהילת תושבים הזכאים לשירותים. "אין הסבר לכך שאנחנו מקבלים פחות ומשלמים יותר", טען אחד התושבים, מדגיש את תחושת חוסר האיזון בין התשלומים לשירותים.

בתגובה לסערה, עוזר ראש העיר, שיקו חג'אג', ניסה להסביר את המצב המורכב: "לצערי, במשרד הפנים הבהירו כי מחיקת הסעיף הזה של העלאת ארנונה דיפרנציאלית יביא לפירוק הסכם ההבראה". הוא הזהיר כי פירוק ההסכם עלול להוביל לעצירה של מענקי איזון בסך כ-20 מיליון ש"ח, מה שיגרום ל"קטסטרופה תפקודית ועצירת כל שירות בעיר".

חג'אג' גם התייחס לשאלה מדוע התוכנית לא הופעלה כבר לפני שנתיים עם חתימת ההסכם, והסביר כי משרד האוצר מנע העלאות ארנונה בכל הארץ ודחה את הדרישה של משרד הפנים. הוא הבטיח להמשיך לטפל בנושא ולהגיב לפניות התושבים.

ישיבת מועצת העיר, אמש

במגזין "זרקור" דווח הערב כי עיריית אור עקיבא צפויה לקבל מענק של 3 מיליון ש"ח במסגרת תוכנית ההבראה הכלכלית, לאחר החלטה להעלות את תשלומי הארנונה בשכונת אור ים עד לגובה של 7.5 אחוזים. כתוצאה מכך, העלייה הכוללת בתשלומי הארנונה בשכונה עשויה להגיע לכ-12 אחוזים (הערכה חשבונאית).

"ההחלטה להעלות את הארנונה היא חלק מתוכנית רחבה שנועדה לשפר את מצבה הכלכלי של העירייה ולהבטיח את המשך פעילותה התקינה. במסגרת התוכנית, הנהגת העיר התחייבה להעביר את ההחלטה במועצת העיר, ובתמורה לכך יועבר לעירייה מענק של 3 מיליון ש"ח מהמדינה", נכתב בידיעה.

ובחזרה למחאת התושבים. המצב מעורר דיון נוקב בקהילה לגבי האיזון הראוי בין צרכי העירייה לבין נטל המיסים על התושבים. רבים מרגישים כי הם הפכו מ"תושבים שווי זכויות לספונסרים של עיר בת עשרות אלפי תושבים".

בעוד שהעירייה מנסה להסביר את הצורך בצעדים אלה לטובת יציבות כלכלית ארוכת טווח, התושבים מביעים חשש כבד מההשלכות המיידיות על חייהם ועל יכולתם הכלכלית. השאלה הנשאלת היא האם ניתן למצוא פתרון שיאזן בין צרכי העיר לבין רווחת התושבים, ללא פגיעה משמעותית באחד הצדדים.

ככל שהמחאה ממשיכה להתגבר, נראה כי הדיאלוג בין העירייה לתושבים יהיה קריטי בימים הקרובים, כאשר שני הצדדים מחפשים דרך להתמודד עם האתגרים הכלכליים תוך שמירה על איכות החיים בעיר.

עקוב
Notify of
guest
10 .
Inline Feedbacks
View all comments
הכלכלן הראשי
הכלכלן הראשי
20/06/2024 21:43

אור ים זאת שכונה לפראיירים… הכל יקר שם וללא סיבה, הדירות, הסופר, בארנונה…
הכל שם חולות.
רציתם לגור ב"שכנה" של קיסריה, הנה אכלתם אותה.

1 2 3 10
דילוג לתוכן