הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, בראשות מ”מ יו”ר הוועדה המחוזית גיא קפלן, אימצה החודש את התוכנית האסטרטגית לתחבורה במרחב נתניה חדרה לשנת 2050. על פי התחזיות התוכנית תכפיל פי 12 את כיסוי התחבורה הציבורית באזור, כך שתוכל לשרת בין חצי מיליון ל-700 אלף איש.
מדובר בתוכנית ביוזמת משרד התחבורה בשיתוף עם מינהל התכנון, שתוכננה על ידי חברת נתיבי איילון הממשלתית. לפי מינהל התכנון, מספר יחידות הדיור באזור השרון עתיד לגדול פי 2 ומתוכננים בו אזורי תעסוקה רבים. התוכנית החדשה צפויה לתת מענה שיוביל “לצמצום התלות של תושבי המרחב ברכבים הפרטיים והפחתת הנסועה על הדרכים הארציות שקורסות מרכבים”.
כפי שפורסם ב’כלכליסט’, במסגרת התוכנית, הוחלט בנוסף על הקמה של מספר מערכות תחבורה עתירות נוסעים (מתע”ן), במספר צירים מרכזיים בצפון השרון. עם זאת, טרם הוחלט באיזה אופן יוקם המתע”ן, והאם זה יתבצע בצורה של נתיב תחבורה ציבורית מופרד (כמו המטרונית), ברכבת קלה, בנתיב מהיר או באופן אחר. בין היתר, הוחלט על הקמה של מתע”ן מרחבי רציף על בסיס כביש 4 שיחבר בין חדרה לרעננה. כמו כן, הומלץ גם על הקמת קווים נוספים בהם: “הקו החום” שיחבר בין אור עקיבא לחדרה, “הקו הוורוד” שיחבר בין באקה ג’ת לחדרה דרך חריש ונוספים.
בנוסף, התוכנית מתבססת על כך שותקם בעתיד המסילה המזרחית, שבין תחנותיה גם חדרה מזרח ומסילת מנשה. בנוסף, צפויה לקום תחנת רכבת באור עקיבא במקום תחנת בנימינה שתבוטל. על פי התוכנית יוקמו כבישים חדשים במרחב, כמו עוקף כפר יונה, 561, הארכה של כביש 444 והארכת כביש 9 שיימתח בין כביש 2 לכביש 4 – פרויקט שנוי במחלוקת מבחינה סביבתית. וכן ציר מתע”ן על כביש 65 שמחבר בין חדרה לעפולה.
בתוכנית האב בחנו מספר תרחישים שכוללים את גידול האוכלוסיה באיזור עד שנת 2050, ביניהם תרחיש של המשך המגמות הקיימות, חיזוק חדרה כמוקד אזורי ו”הפרדה מטרופולינית” שכוללת היפרדות של חדרה לכיוון חיפה. בכל אחד מהתרחישים חדרה צפויה להפוך למוקד מרחבי, והמשמעות היא שכמות האוכלוסייה בה תוכפל. על כן, הוחלט כי חדרה תהפוך למרכז תחבורתי אזורי שינקז אליה את כלל התנועה באיזור שבין אום אל פאחם וחריש במזרח לאור עקיבא וזכרון יעקב במערב.
במשרד התחבורה, נתיבי איילון ומנהל התכנון סבורים כי התוכנית תכפיל פי 12 את כיסוי התחבורה הציבורית באזור, וממצב שבו התחבורה הציבורית משרתת בין 45 אלף ל-60 אלף איש יהיה ניתן להגיע למצב בו התחבורה הציבורית תוכל לשרת בין חצי מיליון ל-700 אלף איש.
התוכנית צפויה גם להכפיל פי 5 את נגישות התחבורה הציבורית למוקדי תעסוקה, ולשנות את דפוסי התחבורה באיזור ממצב בו כ-37% מהנסיעות במרחב מבוצעות בתחבורה ציבורית, למצב בו 45ֵֵ% מהנסיעות יבוצעו בתחבורה ציבורית. לטענת כותבי התוכנית, היא תוביל להורדה משמעותית בפליטות של מזהמים כמו CO2, תחמוצות חנקן ו-חלקיקים נשימים ולחיסכון שנתי של בין 800 מיליון ל-1.5 מיליארד שקל למשק.
בתוכנית מתייחסים גם להשפעה של המתע”נים החדשים שיוקמו על דפוסי הבנייה בערים השונות, ומציגים תרחישים כמו בנייה לגובה בצירים מרכזיים כמו רחוב הנדיב בפרדס חנה, הילל יפה בחדרה והרחוב הראשי בטירה.
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן: “מדובר בתוכנית מהפכנית למרחב השרון הסובל מפקקי ענק הנוצרים כיום הן ע”י גידול הישובים במרחב והן ע”י כלי רכב החוצים את המחוז ביוממות מצפון המדינה למרכז מטרופולין תל אביב ע”י הוספת 4 קווי מתע”ן שיכולים להיות רכבת קלה, נתיבי תחבורה ציבורית מהירים וכל פתרון תחבורה ציבורית עתידית אחרת”. מערכת התחבורה הציבורית האזורית שהומלצה מקושרת למערכת התחבורה הארצית רכבת ישראל ולמערכת התחבורה המקומית שבילי אופניים ואוטובוסים. ע”י יצירת הקישוריות כאמור תתאפשר לכל תושב להתנייד במרחב בתחבורה ציבורית ללא צורך בכלי רכב.