משאירים את הרכב בבית ועוברים לרכבת על גלגלים: בשבוע שעבר התקיים סיור עירוני במרכז הניסויים הלאומי לתחבורה חכמה באשדוד, בניהולה של חברת נתיבי איילון, בו נבחנים אמצעי התחבורה המתקדמים בעולם לפני שהם עולים על כבישי ישראל.
הסיור נערך בהובלת מנכ"ל עיריית חדרה יעקב זיגדון ובהשתתפותם של מהנדס העיר נדב הדר, סגן מהנדס העיר ומנהל מחלקת פיתוח תשתיות הילאל פטימה, מנהל אגף אכיפה ובטחון גיל שלמה, מנכ"ל החברה הכלכלית שי ארנט כהן ונציגי חברת נתיבי איילון, במטרה לבחון את ה'רכבת על גלגלים', פיתוח חדשני שצפוי לחולל מהפיכה של ממש בתחום התחבורה הציבורית.
כלי הרכב, הוא למעשה רכבת חשמלית, המציעה את כל יתרונותיה של הרכבת הקלה- קיבולת נוסעים גבוהה המאפשרת זמינות ונגישות לאלפי נוסעים בעיר ונסיעה שקטה, מהירה ובטוחה, ללא הצורך בעבודות התשתית המורכבות והיקרות של הרכבת הקלה, כגון מסילות ייעודיות ופריסת תשתית חשמלית.
ה'רכבת', לה שלושה קרונות, מופעלת בחשמל ונוסעת כאמור על גלגלים, ועל כביש רגיל לגמרי שעבר התאמות קלות ופשוטות. בשל גודלה, היא מסוגלת להוביל עד כ 5,000 נוסעים בשעת נסיעה, כשהמשמעות היא קיבולת של כ 50 אחוזים יותר מאוטובוס, וכאמור, באיכות וחווית נסיעה של הרכבת הקלה.
מלבד יתרונותיה בהיבטי עלויות, משך תכנון קצר ונסיעה מהירה ונוחה שתשפר את איכות חייהם של הנוסעים בתחבורה ציבורית, לרכבת על גלגלים יש יתרונות גם בתחומי איכות הסביבה והאויר. הנושא מתכתב עם חזונו של ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן לשיפור מתמיד בתשתיות ובמערכות התחבורה הפנים עירוניות, לצד צמצום בשימוש בכלי רכב פרטיים בשטחי העיר והפחתת ערכי הזיהום.
לדברי מהנדס העיר, שהשתתף כאמור בסיור, העירייה פועלת במרץ ליישום תכנית האב לתחבורה שהוכנה לפני כשנתיים. נכון להיום מתכננת העירייה בשיתוף חברת נתיבי איילון, שישה עורקי תחבורה בעיר במתכונת של נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית). עורקים אלו יאפשרו שינוע מסיבי של משתמשים בתחבורה ציבורית. הסיור, תרם רבות להבנת מערכות הסעת ההמונים שישולבו בפרויקט ויסייע לגורמי התכנון בתכנון מיטבי של עורקי התחבורה הציבורית וסביבתן.