“טביעת רגל אקולוגית” היא מונח שגור בפי אנשי סביבה וטבע ופחות מוכר לרוב האנשים. מדובר בחישוב תיאורתי של כמות המשאבים הנדרשים לקיים פעילות אנושית והצגתם ביחידת שטח לאדם באופן הממחיש את ניצול המשאבים של כדור הארץ. מרכיב משמעותי בחישוב טביעת הרגל הוא הנזק הנגרם לסביבה מפליטות מזהמים ופסולת שפירוקם עלול להימשך מאות ואף אלפי שנים.

כארגון הפועל למען הסביבה וקולט קרוב למיליון מבקרים בשנה, לקח צוות רמת הנדיב בזכרון יעקב על עצמו אתגר לצמצם נזקים הנובעים מבזבוז משאבים ומיצירת פסולת, כלומר למזער את טביעת הרגל האקולוגית של כולנו בכדור הארץ.

IMG_8150// צילומים: רוני קיסרי

הפארק הטבע מקפידים על תהליכים מבוססי מידע, ולכן במגזין שיצא בנובמבר 2021 שאלו את המבקרים וקוראי אתר האינטרנט שלו, אילו צעדים לדעתם על פארק הטבע לעשות כדי לעזור לקהל המבקרים “לצאת מהכלים” ולהשתמש במתחם הפיקניק אך ורק בכלים רב־פעמיים. בסקר הועלו כמה הצעות חשובות.

פתרון חלופי – חשוב לאפשר רכישה של כלים רב־פעמיים במתחם עצמו, ולכן התווספו לחנות ברמת הנדיב ערכות כלים רב־פעמיים במחיר ידידותי; לייצר עמדת שטיפת כלים במתחם הפיקניק; להנגיש מידע והסברה המעודדים שימוש בכלים רב־פעמיים ומבהירים את נזקי הפלסטיק החד־ פעמי; הוכן קמפיין שכולו מידע והסברה.

// מתוך הקמפיין של רמת הנדיב

אבל לפני הכל, מהם כלים חד־פעמים? כלי חד־פעמי, כשמו כן הוא: כלי שמשתמשים בו פעם אחת בלבד, כמו קשית שתייה וכוס מפלסטיק או מגש פיצה מקרטון. אחת ההחלטות שקיבלנו הייתה להתייחס לכלים חד־פעמיים העשויים מפלסטיק, שהם המזיקים ביותר מבין הכלים החד־פעמיים, משום שבפועל אנו משתמשים בהם דקות ספורות והם מתכלים רק אחרי מאות שנים (!), הם מתפרקים לחלקיקים קטנים ומזהמים את הסביבה ואין בארץ מנגנון הממחזר אותם.

איך משכנעים את כולם להחליף את השימוש בכלים חד־פעמיים לשימוש בכלים רב־פעמיים?
יוצאים בקמפיין… ואיך עושים קמפיין שהוא לא חד־פעמי, כזה שגורם להתעמק, כזה שמהדהד אחרי שפגשת אותו, כזה שדורש עוד ועוד קריאה והעמקה, כזה שלא מעורר אנטגוניזם? עולם הפרסום עובד בדרך כלל על מסרים מהירים, משתנים, כאלו שלא דורשים ירידה לפרטים. אנחנו רצינו אחרת, רצינו שתשבו ותתעמקו.
שירה לאון־זכות, מנהלת הקיימות של רמת הנדיב, זיקקה מתוך עשרות מאמרים העוסקים בנזקי הכלים החד־פעמיים לבריאות, לסביבה ולכיס, את הנתונים  המשמעותיים ביותר, אלו שהצוות סבר שיעודדו כל מי שיקרא אותם לחשוב פעמיים לפני שישתמש בכלים חד־פעמיים.

הדס מירון, לשעבר מנהלת מחלקת האינפוגרפיקה של “כלכליסט”, נקראה לעצב ולאייר אינפוגרפיקה הממחישה את הנתונים; עילאי חסון, סטודנט לעיצוב תעשייתי ואומן מוכשר תושב זכרון יעקב השכנה, התגייס ואייר על השולחנות את האיורים והאינפוגרפיקה שעיצבה הדס.

יוצאים מהכלים בשלוש שפות – כמו בכל שילוט ברמת הנדיב, גם כאן המסר עובר בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית. כל שפה קיבלה צבע משלה, לזיהוי פשוט ומהיר של כל סדרת השולחנות והמידעים עליהם. והתוצאה לפניכם.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן