מבקר מועצת פרדס חנה כרכור, רו”ח אלי יוספין, פרסם בשבוע שעבר את דו”ח הביקורת לשנת 2021, ממנו עולים שורה של ליקויים חמורים בהתקשרויות המועצה וניהול מלאי המועצה. עוד עולה מן הדו”ח, שהובא לידיעת חברי המועצה, בשבוע שעבר במסגרת ישיבת מליאה, כי המועצה כלל לא פעלה לתיקון חלק מהליקויים של השנים האחרונות וכי צוות תיקון הליקויים התכנס לאחרונה לפני למעלה משנה.
בכל הקשור להתקשרויות המועצה קובע המבקר כי התקשרויות המועצה לא עוגנו בחוזים, וכי למועצה כלל אין תכנית עבודה. המבקר ציין כי מרבית הרכש, נקבע על סמך מחיר, במבלי שנכנסים פרמטרים של איכות, ניסיון קודם, וניסיון עם המועצה. “קריטריון של בחינת דירוג האיכות הייתה מועטה”.
כמו כן , המבקר הוסיף וקובע כי הזמנות רכש מופקות בדיעבד לעיתים כחצי שנה לאחר ביצוע העבודות וכי אין התאמה להיקף הפעילות, כך שמרבית הרכש בוצע על ידי מנהלי המחלקות מה שנעשה בניגוד לכללים, מה שעלול להביא לבעיות חוקיות. הנתונים מלמדים כי בשנת 2021, הוצאו הזמנות עבודה בהיקף של כ-108 מיליון ש”ח, כאשר הזמנות בהיקף של 18 מיליון ש”ח לא מומשו. עוד קובע מבקר המועצה כי נערכו התקשרויות עם יועצים בהליך שאינו מכרז זוטא וכי לא נערכה בדיקת ניגוד עניינים. כמו כן לא נערכה תוכנית שנתית עם יעדים ברורים ולא נערכה תחזית צריכה.
בפרק העוסק בניהול המלאי של המועצה קובע מבקר המועצה שורה של ממצאים חמורים מהם עולה כי “בפועל לא מנוהל רישום המצאי והמלאי כנדרש בחוק וכמתבקש על פי עקרונות הבקרה הבסיסיים. למעט ניהול ידני של חלק מהטובין במחלקת הביטחון, יתר המלאי שהוא מהותי מבחינה כספית אינו מנוהל כלל. כתוצאה מכך לא ניתן לזהות חוסרים, רכישות של ציוד שכבר קיים ולזהות בלאי חריג. מהממצאים עולה אין שליטה אפקטיבית בציוד יקר ערך המוצב ביחידות המועצה השונות,בבתי הספר, גני הילדים, בספריות הכולל ציוד מחשוב, ריהוט, מיזוג ועוד”.
לסיכום הדו”ח, קובע המבקר כי “צוות תיקון ליקויים התכנס באוגוסט 2021 ודן בדוח אישורים לטאבו, הסעות תלמידים, היבטים בשכר עבודה ודוח יישום תקנות הגנת הפרטיות. נכתבו פעולות שיש לבצע אולם לא הועברו הנחיות לגורמים האחראיים על לתיקון הליקויים. ההמלצות בדוח הביקורת על היחסים עם המתנ”ס טרם טופלו”.
בהתייחס לדוח, קבעו חברי וועדת הביקורת של המועצה כי “חברי הוועדה סבורים שתהליך הבקרה נחוץ ומצרים על כך שלאורך השנים, צוות תיקון הליקויים לא עושה את תפקידו נאמנה ולא פועל בהתאם להמלצת וועדת הביקורת ובכך מוריד לטמיון את עבודתו החשובה של מבקר המועצה. האחריות בעניין הזה מוטלת על ראש המועצה, ולא די בכתיבת מילים המאשרות את קבלת דו״ח המבקר ומשבחות את עבודתו, אלא יש צורך במעשים שיוכיחו שהמילים לא נשארות כל שנה ולאורך השנים כאותיות מתות וחסרות תוקף בבחינת צ׳ק ללא כיסוי”.
עו”ד אייל כגן, חבר ןעדת הביקורת הוסיף וציין כי” התמונה העולה מן הדו”ח היא תמונה חמורה, המלמדת על התנהלות לא מקצועית של המועצה בהיבט מרכזי של התקשרויות רכש וניהול המלאי. אני מזכיר שמדובר בכסף ציבורי. החמור מכל, הוא שגם הדו”ח הזה שנועד לשפר ולייעל את עבודת המועצה, ייזכה לאותו טיפול לו זכו הדו”חות הקודמים, כלומר התעלמות מוחלטת מצידה של ראש המועצה”.
משה חיים זדה, מנהל מחלקת הרכש במועצה, התייחס בישיבה לחלק מהממצאים בדוח. “הגעתי לפה בסוף שנת 2020. מחלקת הרכש היא מעל 4,000 הזמנות בשנה”, ציין והוסיף: “הרבה דברים מהדוח שהוצג אלה דברים שטופלו עם נוהל חדש,
ועדות דיגיטליות, אנחנו עורכים הדרכות לכלל המועצה – כללי ופרטני. בנוגע לסכומים – אנחנו כן בודקים סכומים והרבה דברים אנחנו מעבירים למכרזים. אני אומר, זה עדיין לא מושלם אבל אנחנו מתקדמים לשם. בנוסף, התחלנו לעגן את תוכניות העבודה של המחלקה עם יתר המחלקות”.
ראש המועצה הגר פרי יגור הודתה למבקר יוספין ולמנהל מחלקת הרכש חיים-זדה וציינה כי “יש לנו מחלקת רכש שנוצרה יש מאין ותודה על זה. אני מבקשת לאמץ את ההמלצות של המבקר, צוות תיקון ליקויים חייב להיות מוקם בהקדם ולטפל בנושאים שהוצגו”.