מגדלור ניוז

“אני ממש לא בררנית, רק רוצה מסגרת קיץ לילדים שלי”: בזמן ההכנות, בעיקר של ההורים, למצוקת יולי-אוגוסט הידועה גם כחופש הגדול, זהו סיפורה המקומם של ד”ר קרן שגיב פרידגוט, רופאת ילדים תושבת פרדס חנה כרכור. שניים משלושת ילדיה – מיכל בת ה-16 והלל בן ה-14, הם על הרצף האוטיסטי ובשל כך מתוקצבים מסל שילוב אישי של משרד החינוך הכולל סייעות, המועבר ישירות למועצת פרדס חנה כרכור במשך 12 חודשים בשנה.

אלא שבעקבות החלטה של המועצה להשתמש בתקציב של ילדיה לצרכים אחרים במהלך יולי-אוגוסט, נותרו השניים ללא מסגרת בחופש הגדול. הסייעות שלהן כבר קיבלו הודעה מבעוד מועד שבחופשות הן יעבדו במועצה ולא עם הילדים.

מחאת קייטנת האוטיסטים בפרדס חנה | צילום: מהעמוד של ד”ר קרן שגיב פרידגוט

חשוב לציין כי במסגרת סל השילוב זכאים הילדים לקייטנות מפוקחות על ידי משרד החינוך, אך מכיוון שאין כאלה כבר מכתה ד’, נמצאו תמיד פתרונות אחרים בדמות כיתות תקשורת – מה שמכונה הארכת שנה, או בשילובם בקייטנות של בני גיל נמוך יותר יחד עם הסייעות.

את ההודעה על כך שלא תזכה למשלבות קיבלה ד”ר שגיב פרידגוט כבר בינואר השנה, מה שפגע בילדיה גם במהלך חופשת הפסח. היא עמדה על כך שזו זכותה, אך פתרון לא נמצא. “בזמן שחלף מאז פנו למועצה עורך דין, מבקר המדינה ומאלו”ט, אבל בפיקוח אמרו שלא יכולים לחייב את המועצה כי מדובר בהארכת שנה ולא קייטנה, ועוד כל מיני תירוצים”, מספרת קרן.

בישיבת המועצה האחרונה עלה הנושא לדיון פעם נוספת. “זו הייתה ישיבה פתוחה ואמרו שם כל מיני דברים לא נכונים על למה זה לא עובד ובסוף אמרו שיקיימו ישיבה נוספת ביום ראשון, אבל אז גם זה לא קרה”, היא משחזרת. משהבינה שזה לא מתקדם לשום מקום, פתחה בהפגנת מחאה ולמעשה פתחה את ההסתגלות ל’קייטנת הקיץ של האוטיסטים’ מול מועצת פרדס חנה כרכור ואף העלתה פוסט נוקב בנושא. כתוצאה מכך קיבלה לא מעט תגובות תמיכה ואף נקבעה לה פגישה עם מנהלת אגף החינוך במועצה, אוריה ירדני.

אחת האופציות שעלו היא קייטנה במתנ”ס יחד עם המשלבות, אבל עוד חזון למועד וקרן רחוקה מלברך על המוגמר. “יש לילדים שלי תכנית טיפולית וחשוב לי שימשיכו אותה גם בחופשת הקיץ. לא אכפת לי איזה סידור זה יהיה – קייטנה, הארכת שנה או מתנ”ס, אבל כזה שבו תהיה להם מסגרת קיץ מסודרת ואני אוכל להמשיך בעבודתי. יש מבחר פתרונות, יצירתיים או בנאליים, שייתנו מענה גם לטיפול בילדיי וגם לפרנסה שלי. חשוב לזכור שיש לזה תקציב מסל אישי ל-12 חודשים, כך שהפתרון בסך הכל פשוט. אני ממש לא בררנית, רק רוצה מסגרת קיץ לילדים שלי”.

מנהלת אגף החינוך במועצה מסרה: “כפתח דבר, נציין ונדגיש שאנו כרשות חפצים להעמיד לרשות התלמידים והתלמידות בעלי הצרכים המיוחדים, המשולבים לאורך השנה בכיתות רגילות עם תומכות הוראה, מסגרות חינוכיות בחופשות הקיץ מהן יהנו, ככלל הילדים השוהים במסגרת בלתי פורמלית, וזו תהיה המותאמת לצרכיהם, וילוו על ידי תומכות הוראה המכירות ומלוות אותם לאורך השנה.

“אנו מברכים על כך שהמקרה הפרטני המובא כאן, יהווה פתח לדיון ברמה ארצית, והמדינה תשכיל לקחת אחריות על בני נוער משולבים הנותרים ללא מענה ראוי בקיץ. המקרה המצער הוא בעיה לאומית, אוזלת יד של משרדי הממשלה ויש לציין שהוא אינו מקרה פרטני של המועצה המקומית פרדס חנה כרכור. יש להפנות את הנושא לטיפולם של משרד החינוך ומשרד הרווחה אשר לא מאפשרים כיום לדבר זה להתקיים בשל בירוקרטיה מסועפת שאינה מאפשרת לרשויות להוציא קייטנות אלו לפועל.

“ליבנו עם הילדים אשר נותרים ללא מסגרת מפוקחת, והוריהם הנדרשים למצוא חלופות בלתי הולמות עבורם, זאת כדי שיוכלו להמשיך להתפרנס בכבוד בימי הקיץ, ולהיות בטוחים כי ילדיהם בידיים עוטפות ומחבקות.
כיום, בכל רחבי הארץ (לאחר בירור עם מספר רשויות גדולות וקטנות) לא מתקיימות קייטנות מפוקחות לבני נוער בעלי צרכים מיוחדים אשר בהן ניתן לאפשר לתומכות ההוראה ללוות את הילדים, דהיינו, קייטנות שנמצאות תחת פיקוח של משרד החינוך/הרווחה.
חשוב להבין שההתניה לקיום קייטנות אלו טומנת בחובה תנאים כמעט בלתי אפשריים לקיומה; רכזת תוכן עם הכשרה של שלוש שנים בבניית תוכניות חברתיות לילדים עם צרכים מיוחדים, העסקת מורות לחינוך מיוחד על כל 3 ילדים, וכן קייטנה זו אשר אם כבר מסובסדת על ידי משרד הרווחה מתוקצבת (750 ₪ לילד) אך ורק לארבעה ימים. מיותר לציין שמורות החינוך המיוחד עובדות ברובן בחופשת הקיץ במסגרות החינוך המיוחד או שמבקשות לצאת לחופשה וכך יש חוסר בכ”א שלא ניתן לגשר עליו.

“בהיעדר לקיחת אחריות מצד משרדי הממשלה, ראש המועצה וכל בעלי התפקידים הנוגעים לדבר, פועלים תקופה ארוכה למצוא חלופות לקיום הקייטנה כולל הקצאת משאבים רשותיים לטובת ילדנו בעלי הצרכים המיוחדים. בדיקות נוספות להתכנות נעשות גם אל מול המתנ”ס המקומי המשמש כזרוע ביצועית לקייטנות ומסגרות הקיץ ברשות.
אנו מקווים שנצליח לקבל את כל האישורים הנדרשים להפעלה, דבר מאוד מורכב בימים אלו ובלוחות הזמנים הקיימים ונוכח התנאים הבלתי אפשריים שהממשלה מחייבת אותנו בהם .
אנו מבקשים לציין שחלק גדול מהכתוב, שהובא אליכם בפניה זו אינו נכון ומייצר מצג שווא ולכל הפחות , חלקי. אנו בוחרים לא לדון בכך בתגובת הרשות מתוך סבלנות, אמפתיה וחמלה למשפחה הפונה ומתוך שמירה על חיסיון ופרטיות הילדים”.

דילוג לתוכן