בתום 12 חודשי עבודה בשטח, חברת נתיבי ישראל השלימה את פרויקט הבטיחותי בכביש 651 דרך הים בפרדס חנה – כרכור, המשמעותי עבור התושבים.

עוד בחודש יוני 2023, דיווחנו במגדלור ניוז’ כי אחרי שנים ארוכות של נפגעים בדרך הים בפרדס חנה, כביש שזכה לכינוי המפוקפק “דרך הדם”, הוצבו בשבוע האחרון הרמזורים המיוחלים בצומת הכביש עם הכניסה המובילה לתחנת הרכבת, וכן הפנייה לרחוב הדרים.

בפרויקט, החברה הקימה שני רמזורים בשני צמתים בכביש 651 דרך הים, צומת הדרים וצומת הרכבת, הוספות נתיבים על כביש 651 לשני הכיוונים כך שהצומת המדורג הפך מחד מסלולי לדו מסלולי וכן הקימה קיר אקוסטי לאורך של כ-260 מטרים. בנוסף, החברה הסדירה מערכת תאורה חדשנית, עבודות פיתוח נופי, תמרורים חדשים ועוד.

עוד הסדירה החברה שביל אופניים המתפרס על פני  500 מטרים שבהמשך יתחבר לשבילים נוספים שעתידים להיסלל במקום. סה”כ יסללו שבילי אופניים באורך של כ- 16 ק”מ, שביל אחד בכביש 650 בדרך פיק”א, שביל שני בכביש 651 בדרך הים (יתחבר לכביש אופניים קיים מכיוון כביש מס’ 4) ושביל נוסף בכביש 652 בדרך הנדיב.

המהנדס דור וקנין, מנהל הפרויקט בחטיבת תפעול ואחזקה, חברת נתיבי ישראל: “בזכות שיתוף פעולה מלא עם מועצה אזורית פרדס חנה – כרכור, יצא לדרך הפרויקט החשוב לתושבים שמטרותיו גם בטיחותית (הפרדת תנועות) וגם הקלה על עומסי התנועה בדרך הים. כמו כן, בפרויקט יש לנו מטרה לאפשר לכל אחד ואחת מהתושבים לרכב על אופניים למרכזי תעסוקה ולצמצם את השימוש ברכבם הפרטי. הפרויקט כלל מספר אבני דרך בשנה החולפת ובימים האחרונים הושלם במלואו ”

צילומים מהפרוייקט: נתיבי ישראל

ראש המועצה הגר פרי יגור בישרה ביוני 2023 עם הפעלת הרמזורים במקום כי “יש לנו אור ירוק! השבוע הפעלנו את הרמזורים בדרך הים. הגעתי לשטח עם הצוותים בלילה, והעבודות כאן נמשכות עם קרצוף הכביש, סלילת שכבת אספלט חדשה וצביעת סימוני בטיחות שיימשכו בימים הקרובים. סעו בזהירות”.

פרי-יגור זוכה לחנוך במשמרת שלה (מה שזוכה לביקורות – קראו בהמשך) מה שאחרים ניסו במשך שנים ולא צלחו – רימזור הצומת המסוכנת, שגבתה קורבנות, פצועים ונזק רב לכלי רכב בעקבות ריבוי תאונות הדרכים שהתרחשו במקום.

ואולם, במשך שנים סרב משרד התחבורה לתקצב את הפרויקט, מכיוון שהכביש לא הוגדר כ”כביש אדום”, על אף התאונות המרובות בו. השינוי הגיע בשלוש השנים האחרונות, עם אישור הפרויקט.

כך למשל, ב-2018 החלו תושבים לתעד את עצמם במסגרת “חציתי את דרך הים ונשארתי בחיים לספר”. “תחנת רכבת שאי אפשר להגיע אליה ברגל בלי לסכן את החיים – אינה תחנת רכבת”, ציינו אז. “תחנת רכבת שבכדי להגיע אליה ברגל צריך לחצות במקום כ”כ מסוכן עד שאי אפשר בכלל לסמן שם מעבר חצייה – חייבת להיסגר עד שהעניין ייפתר. פרדס חנה לא יכולה להמשיך להתהדר בכך שיש בה תחנת רכבת כשזה מה שדרוש בכדי להגיע אליה ברגל. אנו דורשים – פתרון עכשיו או סגירה מיידית של תחנת הרכבת עד שהפתרון ימצא”.

ב-2017 נחתמה עצומה גדולה על מנת לדרבן את רימזור הצומת. “לאורך קילומטר וחצי של כביש אין אפילו מעבר חציה אחד”, נכתב אז. “מי הולך להיות ההרוג הבא? האבא עם האופניים החשמליות שהולך לעבודה ורוצה לעבור לתחנת הרכבת? האמא עם התינוק בעגלה שגרה בצד השני של הכביש? הילד שלך שהולך לאימון כדורגל באצטדיון המקומי? אנשים הגרים ליד הכביש ומתקשים להשתלב בתנועה?”

ב-2015 דווח על ידי “אור ירוק” כי 187 הולכי רגל ונהגים נפגעו בכביש דרך הים, בצומת המדובר. רשימת הנפגעים גדולה הרבה יותר אם מחשיבים את כלל 20 השנה האחרונות – עד היום.

יש לציין כי במהלך השנים היו עוד חברי מועצה שפעלו לטובת העניין. כך למשל, יואב קעטבי, סגן ראש המועצה בקדנציה האחרונה, והמתמודד לראשות המועצה בבחירות 2023. בנוסף אליו, גם מתמודד לראשות נוסף – אביעד סיני, נלחם עבור רימזור הצומת. גם חבר המועצה לשעבר איציק לב, פעל בנושא, אולם הוא כבר אינו תושב המושבה.

על אף חגיגיות הפרויקט שהולך ונשלם, עיתוי סיומו כחצי שנה לפני הבחירות, גורם כמובן להתכתשות בין המועמדים. חבר המועצה קעטבי, פרסם השבוע בעצמו פוסט אשר מבהיר לדבריו, מי אחראי להישג. “האישור לסלילה והרחבת דרך הים, ניתן ע”י שר התחבורה הקודם, מר ישראל כ”ץ. הפנייה לשר ישראל כ”ץ נעשתה על ידי ראש המועצה הקודם – חיים געש ז”ל ואנוכי”, כתב קעטבי.

הוא הוסיף: “הנושא הובא לידיעת הציבור בכל אמצעי המדיה. להשלמת הפרויקט נדרשת השלמת תקציב, בסך כ – 4 מיליון שקלים, שלא אושרו ע”י שרת התחבורה הקודמת, הגברת – מירב מיכאלי. פניתי לשרת התחבורה, הגברת – מירי רגב וביקשתי את התערבותה, לאישור התקציב והשלמת הפרויקט.

“היום התקשרו אלי ממשרד התחבורה ובשמחה הודיעוני, ששרת התחבורה אישרה והנחתה על העברה והשלמה מיידית של התקציב. מחר – יום חמישי 31/5/2023, יועבר התשלום לגורם המבצע, מה שיביא לסיום והשלמת הפרויקט. קשירת כתר עצמי והתפארות בהפעלת הרמזורים ופרסם פוסט בחצות הלילה, אולי מהווה סיבה לתמונה ותוספת להאדרה העצמית, אך אינה מהווה את סיום פיתוח וסיום סלילת דרך הים, ודאי –  ולא תקיעה בחצוצרה על הישג מדומה, שאחרים עמלו והביאו למימושו לטובת התושבים.

“פקקי התנועה שהיום חוו נהגים רבים בדרך הים, אינם תוצאה של הפעלת רמזורים. ואם אכן, לרמזורים היה חלק בכך, הרי אלו חבלי לידה של מערכת חדשה, שמחייבת כיוונון ותיקון, שתסייע בהכוונת התנועה והקלה על עומסים”.

עדכון ראשון: 2 ביוני 2023 בשעה 10:14
עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן