מגדלור ניוז

אחרי חופשת קורונה כפויה, הילדים חוזרים לגני הילדים. החזרה על פי משרד החינוך הינה בקבוצה של עד 18 ילדים, כאשר כל קבוצה תלמד במשך שלושה ימים רצופים בגן ולאחריהם תעבור לשלושה ימי לימוד מהבית. הסגר פינה את מקומו והאווירה כבר שונה, חזרנו לאט-לאט לשיגרה. אז כחלק מפעילות הבוקר אני ממליצה להורים לנצל את המרחבים בחוץ, המדרכות, החניות, מדשאות וכל מרחב בטיחותי להחזיר לילדים מעט ויטמין D (קרני השמש הן המקור העיקרי ליצירת ויטמין D) ואת האנרגיות הטובות והחיוניות.

חשוב לזכור שלמרות שבימי הקורונה היינו בבתים, כל מערכות גופינו המשיכו להתפתח ולגדול והילדים היו פחות פעילים גופנית. ילדים לומדים לשלוט בפעולותיהם תוך שימוש בגוף שגודלו משתנה בלי הרף. המערכת המוטורית חייבת להתכייל מחדש כדי להסתגל לשינויים הגופניים.

הילדים של ימינו הפכו להיות “יושבי כורסה” ובמיוחד בחודשיים האחרונה שעברו עלינו לטובה. ההדרגתיות בחזרה למערכת החינוך מאפשרת להורים להחזיר את הילדים לפעילות, לאזן בין מערכות הגוף השונות ולהעביר את הזמן בנעימים במסגרת המשפחתית.

פעילות ומשחקים מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך התפתחותו של הילד בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. התרגול וההתנסות בתנועה משפרים את רמת שליטתו של הילד ביכולותיו המוטוריות, את ביטחונו העצמי ואת דימויו העצמי החיובי.
אני ממליצה לצאת עם הילדים מחוץ לבית, למרחבים, לרכוש קופסת גירים. ראשית לתת לילדים לצייר על המדרכה. ציור בעזרת גיר מאפשר עבודה על קואורדינציה עדינה, ויסות כוח, יצירתיות, חציית קו אמצע. יכולות חשובות מאוד להתפתחות ומשפיעות על המשך החיים.

בזמן שהילד מצייר ההורה מהווה דוגמא ומצייר גם הוא מסלול תנועה. אני מצרפת מסלול לדוגמא באיור. יחד עם זאת, כל מסלול שעולה בדמיונכם יהיה מצוין.

המסלול יכלול קו שעליו הילד ילך מבלי “ליפול” מהקו. בהמשך ילך הילד עקב בצד בוהן, ירוץ, או ילך על הקו לאחור. בסיום הקו יהיה מצויר קלאס בו הילד ינתר לשתי משבצות בפיסוק ואז למשבצת אחת (מתקדמים יכולים לנחות על רגל אחת) ושוב לשתי משבצות בפיסוק ושוב משבצת אחת. בסיום יצוירו שני עיגולים גדולים ולפניהם שניים קטנים וחוזר חלילה כשלוש ארבע פעמים… זה יאפשר תרגול הליכת ארבע קדמית או הליכת דוב, יחזק חגורת כתפיים ויעבוד על קואורדינציה גסה. ואז נצייר קו בזיגזג וקו מפותל עליהם הילדים התקדמו בהליכה, ריצה בהתאם לרמת היכולת.

בפעם הראשונה ההורה יכול להדגים והילד יחקה… הדגמה שווה אלף מילים ולא רק בתחום המוטורי. התנהגו איך שאתם רוצים שהילדים שלכם ינהגו.

בפעם השנייה הילד מבצע וההורה מלווה או מזכיר (עבודה על זיכרון מוטורי). לאחר מס’ פעמים הילדים יבצעו לבד ויוכלו לגוון ולבחור התקדמויות ופעילויות שונות. פשוט, ללא עלות, זמן איכות….הרווח הוא עצום. ככל שנתרגל יותר, הילד יצמצם פערים ויתאים את יכולותיו לקבוצת השווים (בני גילו).

  • מס’ הצעות לשיפור תנועת ההליכה:
    הילד טובל את כפות רגליו בקערה מלאה מים ולאחר מכן הולך תוך כדי יצירת “חותמות” של כפות הרגליים או על הרצפה או על דפים גדולים)
  • תרגול צורות הליכה שונות:
  • הליכה כאשר כפות הרגליים קרובות זו לזו, רחוקות זו מזו
  • הליכה רגל אחרי רגל כאשר הידיים לצדדים, הידיים למעלה, או הליכה יד נגדית לרגל
  • הליכה בכפיפת ברכיים ובברכיים ישרות
  • אם קיימת בעיה בכפות רגליים הפונות פנימה והחוצה ניתן לעבוד באמצעות הליכה חופשית על שני קווים מסומנים על הרצפה, כל כף רגל על הסימון.

הורים יקרים, כל פעילות או משחק שתעשו הם הרבה יותר מכלום! חזרו כמה שנים אחורה לשנות ילדותכם ולמדו את הילדים מניסיונכם… קלאס, עמודו, אחת שתיים שלוש דג מלוח וכל משחק אחר שנהגתם לשחק בחצר.


ד”ר עינת ינוביץ מפרדס חנה-כרכור היא ראש המגמה לגיל הרך במכללה האקדמית בוינגייט, אלופת ישראל לשעבר ואמא לספורטאיות עלית. אשת מילואים במרכז כושר קרבי ובעלת עסק ע.ד.י. היא פתחה בעבר את המשחק ‘שווה בתנועה’ ביוזמת משרד התרבות והספורט ואתנה.
דילוג לתוכן