מגדלור ניוז


בר תרבות | 17.9.2024 | 19:30


זמן קצר אחרי ה-7/10, התחילה האמנית קרן פרגו לצייר פורטרטים של הנופלים והנרצחים, ולהעניק אותם במתנה למשפחות השכולות. מאז ועד היום יצרה קרוב ל-100 ציורים בסטודיו שלה במעיין צבי – כל ציור מנציח באופן אישי את אחד האהובים והאהובות, בטכניקה שמשלבת טקסטים ישנים, דיו, אקריליק, רקמה ושילוב של חומרים נוספים. בתערוכה מיוחדת יוצגו חלק משמעותי מהיצירות.

“בשבעה באוקטובר הנשימה נעתקה, הגוף ואח”כ המחשבה מסרבים להאמין למראות ולקולות. והזמן נעצר אבל עובר…” אומרת קרן. תמונות נרצחי פסטיבל המוזיקה, פניהם היפות של החיילות והחיילים השוטרים וכל אותם אמיצים שאינם עוד, הרעידו את קרן, אשר כאמנית יוצרת פנתה אל היצירה.

בתהליך אישי החלה לצייר כל נופל ונופלת, נרצח ונרצחת, לעבד תוך היכרות איתם את מותם ולהיפרד מהם. מתוך ההתעמקות באדם היא בחרה פרט לפרט, דף מספר, מילות שיר, גזרי מפה וציירה את הנשים והאנשים מהם נפרדה.

לאחר תהליך הציור וההדבקה רקמה פרגו אל תוך הקנבס את הריקמה אותה למדה מסבתה ניצולת אושוויץ כמו גם את הכוחות לקום ולעשות. תהליך הריקמה משתפת קרן כמו תפר את הפצעים הכואבים תוך חיבור לעוצמות של סבתה.

שילוב הטכניקות בהם משתמשת קרן ואופן העבודה איתן קורה בהתאמה לתהליך הריגשי. “הבנתי שזו תהיה תרומתי הצנועה למשפחות”, היא אומרת. תגובת המשפחות הנרגשת, דווקא מהמקום שלא הייתה היכרות מקדימה בין האמנית למשפחה, העצימה את האמנית ואת המשפחות, ולו לרגע.

פרגו פיתחה שפה לתיעוד ופרידה מהנופלות והנופלים הנרצחות והנרצחים והרחיבה את התהליך ע”י הקמת חמ”ל רוקמות שגם הן עברו תהליך זהה. הידיעה שהיצירה תוענק למשפחות הטמיעה בעבודה את האהבה הנתינה והרגישות בעבודה על כל דמות.

התערוכה נפתחה ביום שני, 16.9, בבית ניר שרייבמן, זכרון יעקב, במעמד המשפחות השכולות, ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, ופתוח לקהל הרחב.

אמנית: קרן פרגו
אוצרת: איסי וינטר אבקסיס
הפקה: מ.מ. זכרון יעקב ועמותת זמארין
צילום יהב גמליאל

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן