מאבק משפטי מתנהל בימים אלה בין בעלי קרקעות בחדרה לבין משרדי הממשלה ורכבת ישראל, סביב תוכנית להפקיע שטח בן 388 דונם לטובת הכפלת מסילת הרכבת חיפה-תל אביב ליד כביש החוף ומתחם מול החוף. כך פרסם לראשונה אתר “גלובס”.

הקרקעות, המכונות “מתחם 27” או “מתחם אגרובנק”, מצויות ליד מתחם מול החוף ומיועדות על פי תוכניות המתאר לתעסוקה, אך רכבת ישראל מבקשת להפקיען לטובת הרחבת המסילה. בין היתר, תוכנן בעבר להקים על השטח בנייני תעשיית הייטק ובנייני משרדים משולבים במסחר, בגובה של עד 6 קומות, ועוד.

בעלי הקרקעות פנו לבג”ץ בטענה שההפקעה אותה מעוניינת רכבת ישראל לבצע, תפגע בזכויותיהם ותגרום להם נזק כלכלי כבד. הם הציעו פתרון חלופי, הכולל איחוד וחלוקה מחדש של הקרקעות, אך הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) דחתה את הצעתם.

מדובר בסיפור סבוך עם מספר גורמים: בעלי הקרקעות מתנגדים להפקעה ומבקשים פתרון חלופי. משרדי האוצר והתחבורה תומכים בהפקעה לטובת הרחבת מסילת הרכבת כאשר הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) דחתה את הצעת בעלי הקרקעות לאיחוד וחלוקה מחדש.

כביש החוף מעל קיסריה ואור עקיבא – צילום החברה לפיתוח קיסריה

רכבת ישראל מבקשת להפקיע את הקרקעות לטובת פרויקט הרכבת ואילו עיריית חדרה בה נמצא השטח, מתנגדת להפקעה מחשש לפגיעה בפוטנציאל התעסוקה וההכנסות עתידיות מארנונה.

בינתיים, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הוציא צו ארעי המונע מהגופים הממשלתיים להפקיע את הקרקעות עד לסיום ההליך המשפטי.

בהמשך, ידון בית המשפט העליון בעתירה של בעלי הקרקעות וייתכן שיוצעו פתרונות חלופיים נוספים במהלך הדיונים. גורל הפרויקט ייקבע בהתאם להחלטת בית המשפט וההסכמות בין הצדדים. המשמעות היא שאם הצדדים לא יגיעו להבנות, קידום הכפלת המסילה עלול להתעכב משמעותית.

עקוב
Notify of
guest
2 .
Inline Feedbacks
View all comments
חי
חי
21/04/2024 10:41

על התוכניות לבניית מגדלים ושטחי מסחר במתחם זה אני שומע לפחות עשר שנים אם לא יותר ושום דבר מזה לא התקדם שם מאז.

ההתנגדות של בעלי הקרקע נובעת מכך שהפיצוי על ההפקעה יהיה נמוך יותר מסך ההכנסות הצפויות ממכירת/החכרת השטח לטובת בנייה.

דילוג לתוכן