מגדלור ניוז

ד”ר יולנדה יבור, ממפגינות המחאה הבולטות מאז החלה המחאה נגד הרפורמה המשפטית ובהמשך נגד הממשלה בעקבות מלחמת השבעה באוקטובר והדרישה להחזרת החטופים, מתראיינת לכתבת שער גדולה ב”המוסף לשבת” של ידיעות אחרונות. 

בראיון מקיף ורחב לאריאלה רינגל הופמן חושפת יבור את התנאים הקשים בהם הוחזקה במתקן המעצר המשטרתי ובתא המעצר בבית הכלא “קישון”. היא תיארה מציאות מטרידה של תנאי היגיינה ירודים ותנאי מחיה בלתי הולמים.

לדבריה, היא שהתה בתא צפוף עם שלוש עצורות נוספות, ביניהן שוהה בלתי חוקית וחשודות בעבירות אלימות. היא תיארה את התא כ”קטן, דחוס, וחסר אווורור”, עם מיטות קומותיים ומזרנים במצב ירוד.

יבור הדגישה את היעדרם של פריטי היגיינה בסיסיים כמו סבון, מברשות שיניים ומגבות. היא ציינה כי העצורות נאלצו לבקש מילוי חוזר של בקבוקי מים עקב החום הכבד בתא הלא ממוזג.

בנוסף, היא תיארה בעיות תברואה חמורות, כולל נוכחות מרובה של חרקים, ואיכות ירודה של המזון המוגש. יבור גם התייחסה לחיפוש הגופני שעברה, אותו תיארה כ”חוויה משפילה באופן שקשה לתאר”.

“עברתי, כמו תמיד, חיפוש גופני בעירום מלא. תעמדי, תסתובבי, תתכופפי, חוויה משפילה באופן שקשה לתאר”, סיפרה יבור בראיון. “ברור לי שמדובר בענישה לכל דבר. שזה לא מקרי שנגמר הסבון או שאיש לא כיבס את השמיכות.

“ברור לי שהרעיון הוא לשבור את רוחנו, והדבר הנורא מבחינתי שזה, לכאורה, חוקי. בשבילי זו כמובן לא הייתה הפעם הראשונה, אבל בשביל הגברים כן. שלושתם אנשים לא צעירים, ולפחות שניים מהם נראו לי אחר כך בטראומה. הם בקושי דיברו, הלכו עם הראש ברצפה, ואחד מהם לא הפסיק לומר שוב ושוב שמנעו ממנו את התרופות שצריך היה לקבל. יממה בתת-תנאים, חוויה שיש אנשים שהיא סודקת אותם ויש כאלה שהיא שוברת אותם. לגמרי. חלק נכבד מאלו שחוו מעצרים מהסוג הזה לא יחזור להפגנות”.

יבור לאחר מעצר מחודש מרץ האחרון בקיסריה. צילום מסך: יוטיוב

יבור (49), ילידת אור-עקיבא, היא בת להורים שעלו מפולין באמצע שנות ה-60. בתחום האקדמי, היא בלטה בעבודת הדוקטורט שלה מאוניברסיטת תל-אביב, שעסקה בהשתקפות חורבן ירושלים בספרות המוסלמית הקדומה. מחקרה זכה להכרה משמעותית, כולל שני פרסים יוקרתיים בשנת 2022: פרס ורבלובסקי לחקר הדתות ופרס אילמ”א.

כיום, ד”ר יבור מרצה במגוון מוסדות אקדמיים מובילים, כולל מכללת אורנים, האוניברסיטה הפתוחה ומרכז שלם בירושלים. תחומי ההוראה שלה כוללים שפה וספרות ערבית, היסטוריה איסלאמית והיסטוריה כללית.

המעבר של יבור מעולם האקדמיה לחזית המחאה הפוליטית מדגיש את המורכבות של הדיון הציבורי בישראל. מעצרה האחרון מעלה שאלות לגבי הקשר בין חופש אקדמי, חופש ביטוי ופעילות פוליטית במדינה. בעוד שהקריירה האקדמית של יבור ממשיכה לפרוח, פעילותה הציבורית הופכת אותה לדמות מוכרת ושנויה במחלוקת בשיח הישראלי העכשווי. סיפורה מדגים את המתח המתמשך בין אקדמיה, אקטיביזם וממסד בחברה הישראלית.

היא מתייחסת בראיון גם לאירועי ה-7 באוקטובר ומה שהתרחש במהלך אותה יממה. “נודע לי שמשהו משונה קורה כשהייתי בדרך לדיונות של קיסריה עם קבוצה של מפגינים שהמטרה שלנו הייתה להגיע לבית המלכות ולעשות השכמה לזוג. הפגנה שהיו לה את כל האישורים הנדרשים. רק שבשבע בבוקר כשהתבררה טיפה התמונה – ביטלנו. ואז העולם שלי נחרב.
“אין לי בן משפחה שנפגע, אני לא מכירה מקרוב משפחות של נרצחים, אבל הרגשתי כמו ניצולת שואה, אפילו לא כמו. ויומיים אחר כבר הייתי שם, מול הווילה, עם המגפון. פחות מעשרה אנשים שעמדו וצעקו: לך! לך!

“זה לא היה פשוט. אנשים אמרו שצריך להפסיק את ההפגנות בזמן שיש מלחמה. שצריך להתמקד בעשייה אחרת, ובאמת עשיתי גם את זה. התנדבתי בעבודה חקלאית בדרום, בצפון, אבל הרגשתי שזה לא מספיק. אני לא ממובילי מוקד קיסריה, אני לא מ’מובילי’ בכלל. אני מפגינה עצמאית. אני והמגפון הפרטי שלי. וכך חזרתי לקיסריה בכל פעם שגיליתי שהזוג הגיע לשם, ובהמשך הצטרפו עוד אנשים.

“שמרנו על הכללים, אבל עמדנו שם וכרזנו את שמות הנרצחים בעוטף, את שמות החטופים, צעקנו ‘אתה הראש אתה אשם’, עוד לפני שזה הפך לסלוגן”.

הראיון גם הוביל לתגובות ביקורתיות ברשתות החברתיות. הנה חלקן: 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לראיון: “מדובר במפירת חוק סדרתית שנעצרה מספר פעמים בשל ביצוע עבירות פליליות ואך לאחרונה הורחקה מקיסריה על ידי בית המשפט. טענותיה אינן עולות בקנה אחד עם האמת העובדתית וסותרות את התנהלותה באירועים השונים, אשר בגינה נפתחו נגדה תיקים שנבחנים על ידי הגורמים הרלוונטיים. המשטרה פועלת למימוש חופש הביטוי והמחאה ונערכת לכל אירוע על מנת לאפשר למוחים את מימוש זכותם הדמוקרטית תוך שמירה על שלומם, לצד פגיעה מינימלית בשגרת החיים. כאשר מבוצעות עבירות או הפרות סדר, מחובתה של המשטרה לאכוף את החוק”.

הראיון המלא – היום ב”המוסף לשבת” בידיעות אחרונות” ובאתר (הקליקו). 

קראו גם >>

המפגינה מאור עקיבא ערערה על הרחקתה מבית נתניהו בקיסריה; זוהי החלטת בית המשפט

פעילת המחאה מאור עקיבא נעצרה ונכלאה ללא סיבה; השופט גער במשטרה: חוסר תום לב, פעולות ללא צורך

תושבת אור עקיבא כרזה את שמות החטופים מול ביתו של נתניהו בקיסריה – ועוכבה לחקירה [וידאו]

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן