מגדלור ניוז

שוק האוטוטק צומח, חברות צעירות מתחילות להיכנס לבורסה ומצטרפות לוותיקות יותר. אז האם כל זה אומר שמהפכת הרכב האוטונומי מעבר לפינה? כנראה שאותה הפינה עדיין לא קרובה מספיק. אמנם המהפכות הטכנולוגיות שהכרנו בעשורים האחרונים הוטמעו מאוד מהר, אולם בכל הנוגע לנהיגה אוטונומית לחלוטין, ההיבט הבטיחותי עדיין מצריך הוכחות לוודאות טוטאלית, שרק אחריה נתחיל לראות את אמון הציבור שיתדלק ויניע את אותה המהפכה. והרגולציה? גם היא, כדרכה, מעמידה לא מעט חסמים.

בשלב הזה, כך נראה, גם המשקיעים אובדי עצות, משום שגם להם לא ברור מה המסלול הנכון. החברות הרבות מציעות טכנולוגיות שונות, וגם אם הן הגיוניות ומשכנעות, עדיין לא ברור מי מהן תהפוך לסטנדרט שייתן את הטון. ומשקיעים כידוע, הכרחיים להגשמת החזון.

ההתפתחות תהיה בתחום הסמי-אוטונומי

מחקר שוק חדש יחסית, שבוצע באוגוסט 2021  ופורסם באתר Statista, מאשר שעוד חזון למועד. המחקר מראה כי בשנת 2030 צפויים לנהוג ברכבים אוטונומיים רק כ-25% מבעלי הרכב באירופה. בסין מדובר בכ-20% ובארה"ב 10% מהנהגות והנהגים צפויים לעבור לרכב שבו השליטה תעבור לטכנולוגיה בלבד.

גם חברת המחקר Mordor Intelligence מעניקה הערכות משלה, ומפרסמת צפי שלפיו בשנת 2025 סך המכירות של רכבים סמי-אוטונומיים יעמוד על 41 מיליארד דולר לעומת 3.64 מיליארד דולר בלבד ברכבים אוטונומיים באופן מלא.

צילום: יח"צ

מחקר מקביל שערכה חברת סייברוואן, מנפק הערכות ארוכות טווח.  "ההערכה היא שלפנינו עוד תקופה של כ-20 שנים", מציינים שם. כלי הרכב האוטונומיים, לפי מחלקת המחקר של סייברוואן, יחדרו לשוק, אולם בהדרגתיות. בשלב הראשון, כפי שניתן לראות באופן מזערי כבר היום, המוטיב האוטונומי בהן יהיה חלקי (רכבים סמי-אוטונומיים) בלבד. "בעיית היסח הדעת הסלולרי תמשיך להוות הסיבה הגדולה ביותר לתאונות דרכים ונפגעים", טוענים בחברה המפתחת מערכות להתמודדות עם הסחות דעת במהלך הנהיגה, במטרה למנוע תאונות דרכים.

עדיין לא נמצא פתרון למרבית החסמים

אף ששוק האוטוטק פורח, עדיין יצרניות רכב שהצהירו זה מכבר כי בכוונתן להיכנס אליו, לא הניבו פירות משמעותיים. יוצאת דופן בהקשר זה היא יצרנית הרכב טסלה של אילון מאסק, שבשלב הזה מובילה את נס ההבטחה הגדולה, אולם גם היא חווה באחרונה תנודתיות. חקירה פדרלית של רשות הבטיחות הפדרלית בכבישים בארה"ב, בוחנת את יצרנית הרכב, זאת בעקבות תאונות דרכים שהתרחשו מאז שנת 2018 ושבהן היו הרוגים ופצועים. התאונות קשורות ככל הנראה, למערכת "הטייס האוטומטי" המותקנת ברכבי טסלה, ושעדיין לא מספקת ביטחון מלא.

אם, כאמור, המהפכות הטכנולוגיות משנות החיים שראינו בשני העשורים האחרונים היו מהירות, מהפכת הרכב האוטונומי והנהג האוטומטי איטית הרבה יותר, ובצדק.

בשונה מסלולר, למשל, שם מדובר במהפכת בזק, במקרה של נהיגה, כפי שמוכיחים המחקרים, ייקח עוד זמן רב עד שכלי רכב מסוג זה יהפכו לנגישים לציבור הרחב. אחת הסיבות לכך היא כלכלית. בעוד שהסמארטפון הסלולרי הפך תוך זמן קצר לפריט שמחירו הבסיסי (כמעט) שווה לכל נפש, נראה כי מכונית סמי-אוטונומית, חשמלית, וכמובן אוטונומית באופן מלא, תהיה בבעלותם של בעלי סטטוס סוציו-אקונומי גבוה. יחלוף זמן רב עד שיותאמו התשתיות (פיזיות ורגולטוריות), שיתרמו להוזלת המחיר.

דרוש פתרון מסייע לגורם האנושי

הפיתוחים והחידושים בעולם הסלולרי, כפי שהראינו, מהירים מאוד והם עדיין לא הסתיימו. מצד אחד הם מקלים על חיינו (פחות מכך על חיי החברה, אבל זה כבר דיון למאמר אחר), ומצד השני הם גוזלים תשומת לב שכפי שכבר הוכח, היעדרה מהווה סכנה חמורה במהלך נהיגה, לנוסעים ולהולכי הרגל. השימוש באפליקציות הסלולריות לא רק נוח, הוא גם ממכר, כך שאין מנוס מצמצום ו/או השבתת השימוש בהן במהלך נהיגה, או התקנת מערכת בקרה בטיחותית.

הרכב האוטונומי, אם באופן חלקי או לא, אכן עשוי לשנות את חיינו. אולם כל עוד החזון עדיין רחוק, מוטב להתמקד בהטמעת טכנולוגיות התראה מצילות חיים בכלי הרכב. ההגה והבטיחות, עדיין בידיים שלנו.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן