מעל 100 תושבים באירוע הקורא להקמת בית ספר מונטסורי-מכיל בפרדס חנה-כרכור
יוזמת הורים לחינוך מונטסורי-מכיל בפרדס-חנה כרכור, קיימה בשישי האחרון (12.11.21) אירוע קהילתי רחב ידיים במסגרת ״פסטיבל הנדיב״. המשפחות נהנו ממוזיקה ודוכנים, הילדות והילדים התנסו בפעילות מונטסורית חווייתית, וההורים שמעו עוד על הגישות החינוכיות ועל תהליכי הקמה של בתי ספר שצמחו מיוזמות הורים ברחבי הארץ, בפאנל מומחים שהתקיים בנושא.
עד כה, מעל 600 משפחות בחרו לתמוך ביוזמה וחתמו למען הקמת בית הספר והגנים. באירוע נכחו גם חברי מועצה, מר יוני חכימי ומר נחום גנצרסקי, שהביעו עניין רב בשיטות הפדגוגיות והתרשמו. לדבריהם, מרגש היה לראות התארגנות קהילתית של ציבור שהחינוך בליבו.
מעין בר-עוז אדלר, ממובילות היוזמה: “משפחות רבות עברו וממשיכות לעבור לפרדס חנה כרכור, הידועה בחינוך פלורליסטי ומתקדם, ובתי הספר האלטרנטיביים מלאים עם רשימות המתנה לשנים קדימה. מצאנו בחינוך המונטסורי-מכיל בית פדגוגי ורעיוני, על מנת לחנך את ילדינו לעצמאות ולסובלנות, מתוך כבוד עמוק לתהליכי הגדילה הטבעיים, לסקרנות ולפתיחות שכל ילדה וילד מביאים איתם”.
היוזמה הינה חלק מגל של יוזמות להקמת בתי ספר וגנים מונטסוריים ברחבי הארץ בשנים האחרונות, כאשר דגש מרכזי של היוזמה הפרדס-חנאית הינו השאיפה להקמת בית הספר כמסגרת ציבורית, לטובת הכלל. לאחרונה, בביקור של שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון בבית הספר המונטסורי הציבורי יהל”ם ברמת-גן, חזרה ואמרה השרה כי “אנחנו צריכים לשכפל את זה לשאר המדינה”, כך לפי ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה הכהן.
הגישה המונטסורית, שפותחה ע”י ד”ר מריה מונטסורי, הרופאה הראשונה באיטליה, נועדה למקסם את הפוטנציאל הטמון בכל ילד/ה ע”י למידה מעשית חוויתית ומותאמת אישית, בתוך מסגרת ברורה. הדבר מתאפשר בזכות עידוד הילד/ה לעצמאות בכל תחומי החיים ובזכות מרחב למידה מאפשר ורחב ידיים, התורם גם לקידום היכולות החברתיות. לא בכדי בין בוגרי החינוך המונטסורי ניתן למצוא יזמי/ות ופורצי דרך רבים, בהם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, קת׳רין גראהם מייסדת ובעלת הוושינגטון פוסט, טייקון המוסיקה ביונסה נואלס, וסרגיי ברין ולארי פייג׳, מייסדים ובעלי ״גוגל״.
לצד מיקסום האינדיבידואל, הגישה מעודדת מוביליות ואינטגרציה חברתיות, תוך הכלת האחר/ת. מבחינת היוזמה המקומית מפרדס-חנה כרכור, זוהי נקודת ההשקה לגישה המכילה, הדוגלת בהכלה של תלמידות/ים בעלי צרכים מיוחדים, אשר רואה בשונות נכס – ולא נטל. את הגישה הביאה לארץ עמותת ״אינקלו״, שהקימה עדי אלטשולר (מקימת תנועת הנוער ״הכנפיים של קרמבו״ המשלבת נוער עם וללא צרכים מיוחדים), ומלווה הקמת בתי ספר מכילים ברחבי הארץ, בתמיכת משרד החינוך. אלון אלקובי, לשעבר מלווה בעמותה, אמר באירוע: ״תהליך נכון של הקמת בית ספר ציבורי מאופיין בעבודת עומק ותכנון, מתוך התייחסות לקהילת ההורים כאל משאב, ופעילות משותפת עם הרשות המקומית, למימוש החזון למציאות״.
לדברי אודי מוזס, ממקימי בית הספר המונטסורי הציבורי הראשון בארץ – “החופש להיות” בכפר סבא, ומי שמלווה גם את היוזמה הפרדס-חנאית: ״שיתוף פעולה בין הורים, מומחים מונטסוריים ורשות מקומית, הוא ‘משולש הזהב’. כוח הורים משמעותי שרתום לפעולה הוא נכס לכל רשות שמעוניינת לקדם את החינוך והקהילתיות. זו רק עניין של החלטה ובית הספר יקום.״
היוזמה המקומית שואפת בשלב הראשון לשתי כיתות א’, לצד שני גנים, מתוך חשיבה על רצף חינוכי, ביסוס הפדגוגיה והבטחת העתודה להצמחת בית הספר.