איגוד ערים לאיכות סביבה שרון כרמל בשיתוף עמותת “תחבורה היום ומחר”, השיקו לאחרונה מדריך יישומי תחת השם – “עוברים לתחבורה בת קיימא”, ובו קריאה לרשויות המקומיות במרחב ליישום ההמלצות במדריך על מנת לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה. בהקדמה למדריך אומרים יו”ר האיגוד, אסיף איזק, ומנכ”ל האיגוד, ניר סהר כי “תחבורה היא אחד מהגורמים המזהמים ביותר בישראל, ולכן החלטנו באיגוד ליישם תכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה. מדריך זה הינו שלב אחד מבין מספר שלבים ביישום תכנית זו”.
“המדריך נועד להעניק כלים מעשיים לאנשי המקצוע ומקבלי ההחלטות ברשויות המקומיות, לפעילי הסביבה, משרדי התכנון, ולתושבי המרחב, לצמצום השימוש בתחבורה והתייעלות השימוש בה, אשר יוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר אותו אנו נושמים מידי יום, שיפור איכות הסביבה, איכות החיים ובריאות התושבים. בכך ניצור מעגל – מחזור שלם- שראשיתו במעשה של כל אחד מאתנו וסופו ברווחה לאדם ולסביבה”.
המדריך כולל שורה של פתרונות מעשיים במגוון תחומים שעיקרם קידום תחבורה ציבורית, הפחתת שימוש ברכבים פרטיים, עידוד נהיגה ברכבים שיתופיים, השקעה מסיבית בשבילי אופניים ועוד.
עו”ד אייל כגן, חבר המועצה בפרדס חנה-כרכור, כבר העלה בנובמבר 2020 שאילתה בישיבת המועצה בנושא תחבורה ציבורית חשמלית במושבה. בהצעה אז כתב כי “משרד התחבורה פרסם קול קורא לתמיכה ברכישת אוטובוסים חשמליים על סך 47 מיליון ש”ח, הקול קורא מיועד לחברות המפעילות קווי אוטובוסים…כדי לעבור לאוטובוסים חשמליים יש צורך בהכנת תשתיות מתאימות. במסמך מטה שהוכן על ידי עמותת תחבורה היום ומחר והמשרד להגנת הסביבה מוסבר התהליך בפרוטרוט והוא כולל מספר שלבים”.
השבוע, אמר כגן, שהסב את תשומת הלב למדריך החדש של איגוד ערים: “אני מברך את האיגוד ואת עמותת תחבורה היום ומחר, בניהולה של תמר קינן, תושבת היישוב על השקת המדריך המקיף הזה, שמנסה להתמודד עם אח מהבעיות המרכזיות שיש לנו כיו ם במדינה ובטח ובטח ביישוב.
“מהבחינה הזו יש כאן התפרצות לדלת פתוחה. לפני כחודש פניתי לשרת התחבורה בדרישה לאיסור כניסת משאיות בשעות העומס ליישוב, כבר לפני שנתיים הגשנו הצעה לסדר למעבר לאוטובוסים חשמליים, שמוסמסה על ידי הנהלת המועצה וחבל. על מערכת שבילי האופניים ביישוב אין מה לדבר כי היא לא קיימת, והפקקים כידוע רק הופכים קשים מיום ליום וזו רק ההתחלה, לאור האכלוס הצפוי של שכונת עומרים.
“לשיטתי”, אומר כגן , “אם לא נתחיל כבר היום לפתור את הבעיות, אנחנו עתידים לשלם מחיר יקר, גם כלכלי וגם בריאותי. יש צורך כבר עכשיו לנקוט בפעולות של קביעת מדיניות מחד ופעולות מעשיות מאידך ואנחנו נפעל כדי לקדם זאת כפי שפעלנו עד עכשיו”.