חדרה ברשימת הצמתים האדומים והמסוכנים בישראל, בצוותא עם הערים הכי גדולות בארץ. כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמפרסמת עמותת אור ירוק. 

בסה”כ 35 איש נפגעו באותם הצמתים, 33 מהם באורח קל, ו-2 באורח קשה. הצומת המסוכן ביותר בחדרה הוא כביש 4 פינת רחוב חוף הכרמל בכניסה לנווה חיים, לאחר שם נפצעו 21 בני אדם.

הצומת השני ברשימה הוא הרברט סמואל פינת הגיבורים, שם נפצעו סה”כ 14 בני אדם, 2 מהם במצב קשה ו-12 קל.

בעמותת אור ירוק ניתחו את כל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלמ”ס במשך שלוש שנים (2022-2020) כאשר סף הכניסה לרשימה הוא שלוש תאונות ומעלה בשנת 2022.

לדברי עו”ד יניב יעקב מנכ”ל עמותת אור ירוק, “צומת הוא נקודת תורפה מרכזית אשר מהווה קונפליקט בין משתמשי דרך שונים. בשל הצטלבות תנועות כלי רכב  מכיוונים שונים קיים סיכוי גבוה להתרחשות של תאונות חזית-צד”.

“לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל היעדר רמזור והסדרי תנועה בצומת” – אומר עו”ד יעקב. “באמצעות שיפור התשתית בצמתים – רמזורים, מעגלי תנועה, גשר להולכי רגל ובמיוחד מצלמות אור אדום נגד תאונות, ניתן לצמצם את הסיכון לתאונה”.

לדברי עו”ד יעקב, רשימת הצמתים האדומים מרובי התאונות מפורסמת ונשלחת אל ראשי הערים כדי להוביל לטיפול ושיפור הבטיחות. “חשוב שגם הציבור יהיה מודע למקומות המסוכנים” – הוא אומר. “האחריות מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים. בהקצאת משאבים נכונה חייבים לאתר את הבעיות המרכזיות ולפעול על מנת למנוע את התאונה הבאה”.

| אחד מכל ארבעה נפגעים בתאונות דרכים– בצמתים העירוניים

14,353 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים בשנת 2023 (נתונים מעודכנים עד לחודש נובמבר), כאשר 3,898 בני אדם מתוכם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים – 27% מכלל הנפגעים דרכים בשנת 2023.

בחינת נתוני ההרוגים בעשור האחרון לפי סוג דרך מלמדת כי בדומה לשנת 2023 גם בין השנים 2022-2013, 28% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים היו בצמתים העירוניים.

בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים, שונים ומגוונים לצד כלי הרכב הכוללת גם רוכבי אופניים רגילים/חשמליים ובעיקר הולכי רגל. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.

בכדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים ולהפחית את מספר ההרוגים בהם, יש כמה אפשרויות פשוטות לשיפור תשתית הצומת. אפשרות אחת היא להתקין בצומת מעגל תנועה המרסן את מהירות הנסיעה וגורם להולכי הרגל לחצות את הכביש, בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך.

פתרון אחר הוא התקנת רמזור המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל. בנוסף, על המדינה לוודא כי הצמתים מוארים היטב בכדי לאפשר לנהגים ולשאר משתמשי הדרך ראות טובה יותר של הנהגים האחרים, רוכבי האופניים או הולכי הרגל. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת ישנו שילוט בולט המתריע בפני הנהג על כך שהוא מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן