מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון – הגברת האכיפה), התשפ”ב-2022 של חבר הכנסת איתן גינזבורג וקבוצת חברי הכנסת. 8 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

בין היתר מוצע להרחיב את הסמכויות המוקנות לפקחי רשות מקומית באכיפת עבירות תעבורה לפי החוק, כך שהם יוסמכו לבצע אכיפה של עבירות נוספות מעבר לעבירות המנויות בחוק כיום, וכך שהם יוסמכו לבצע אכיפה בכל מקום למעט כביש, וזאת בניגוד למצב הקבוע כיום בחוק, לפיו סמכותם מוגבלת, באופן שהיא יכולה להיות מופעלת רק בהתקיים נסיבות מסוימות ביחס למיקום ביצוע העבירה, לדוגמה, אם העבירה בוצעה בעת רכיבה על מדרכה.

בדברי ההסבר נכתב: “החוק אינו מגשים את תכליתו באופן המיטבי היות וסמכויות האכיפה הנתונות לפקחים הן מועטות ומוגבלות: ראשית, מספר רב של עבירות תנועה אינן מופיעות בחוק ולכן לפקחים אין כל סמכות לאכוף את ביצוען.

שנית, סמכויות האכיפה של הפקחים אינן מיושמות באופן קוהרנטי בין העבירות השונות, ביחס לכלי הרכיבה השונים ושבילי הרכיבה השונים. כך בפועל, פעמים רבות פקח שהיה עד בעיניו לביצוע עבירת תנועה נעדר כל יכולת אכיפה לגביה.

לדוגמה, כאשר אדם מבצע עבירה של שימוש באוזניות שמע או שימוש בטלפון נייד בזמן רכיבה על אופניים בעלי מנוע עזר, לפקח ישנה סמכות לעצור אותו כאשר הרכיבה מתבצעת על מדרכה או על שביל להולכי רגל בלבד, אך לא כאשר הרכיבה מתבצעת על שביל המיועד לאופניים או שביל המיועד בחלקו להולכי רגל ובחלקו לאופניים, הגם שמדובר על ביצוע אותה העבירה בדיוק.

“בנוסף, לפקח עירוני אין סמכות לאכוף עבירה של אי חבישת קסדת מגן בזמן רכיבה על אופניים בעלי מנוע עזר או קורקינט חשמלי משום שהעבירה הזו כלל אינה מוגדרת בחוק”.

.

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן