מנחת הבונים בחוף הכרמל לא יומלץ כאחת החלופות להקמת שדה תעופה חדש בישראל: כך הודיע ביממה האחרונה ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק, זאת לאחר מאבק שניהלו במועצה ובקרב התושבים כנגד הכוונה לעשות זאת.
“סיימתי עכשיו שיחה עם המשנה למנכל”ית משרד התחבורה עילם שגיא”, אמר אתמול בסרטון שהפיץ לתושבים, איזק, “לאחר עבודת מטה רב משרדית שכללה כ-40 אנשי מקצוע לבחינת הקמת שדות תעופה חדשים בארץ, והעבודה עדיין בעיצומה, הוחלט כבר בשלב זה שמנחת הבונים לא יומלץ כאחת החלופות לכך.
“אני מברך את שרת התחבורה שלנו ח”כ מירב מיכאלי על ההקשבה והנכונות לעזור ולתמוך בחוף הכרמל. נמשיך לעשות כל שנדרש מאיתנו לשמור על הסטטוס קוו במנחת כפי שהיה במהלך 20 השנים האחרונות. המאבק עובר עכשיו למועצה הארצית. גם שם ננצח יחד עם כל השותפים שלנו.
“היום התקדמנו צעד משמעותי מאוד. המלצות מקצועיות מסוג זה ישפיעו גם על מהלכי תכנון עתידיים של המדינה”, סיכם איזק.
בשבוע שעבר פרסמנו כי המועצה האזורית חוף הכרמל מתנגדת באופן נחרץ לכל פעילות במנחת הבונים שבתחומיה אשר חורגת מהקיים והמותר כיום. מנחת הבונים הוא מנחת תעופה השוכן במישור חוף הכרמל, כקילומטר מצפון למושב הבונים וכ-700 מטרים ממזרח לחוף הים התיכון. המנחת שוכן כ-50 מטרים ממזרח למסילת החוף של רכבת ישראל, אליה הוא מקביל.
במנחת מסלול טיסה בודד באורך של 800 מטרים, והוא מורשה לטיסה לפי כללי ראייה מבוקרת בכל ימות השבוע ובשעות האור בלבד. מנחת הבונים מופעל בידי חברת אייר פרדייב, והוא משמש בעיקר לצניחה ספורטיבית. ב-24 באפריל 1999 התרסק מטוס שהוביל צנחנים לצניחה מספר שניות לאחר שהמריא מהמנחת. בתאונה נספו ארבעה מיושבי המטוס וששה נוספים נפצעו.
מנחת הבונים | צילום: Oyoyoy, ויקיפדיה
בשנים האחרונות מתבצעות עבודות להארכת המסלול, מכוח תכנית שהמועצה האזורית הצטרפה אליה כיזם עוד בשנת 2017. בין היתר, המנחת משמש גם לפעילות מטוסי כיבוי, כחלק מלקחי השריפה הגדולה בכרמל ב-2010. לאחרונה הוחלט כי יוקם צוות ייעודי לגיבוש מדיניות, מעקב ומאבק לשימור הסטטוס-קוו במנחת כשהחשש הוא כי הטיסות במקום יוגברו. צוות זה יתייחס בהמלצותיו גם לעמדת המועצה כלפי שמורת המלחה ככל שתתקדם בועדה המחוזית.
במועצה טוענים כי שינוי 13 לתמ”א 1 באם יאושר עלול לשנות את המציאות התכנונית הקיימת היום במובן זה שהאתר יקבל מעמד תמ”אי. “יודגש כי גם היום יזם התכנית יכול להגיש תכנית מפורטת לשדה תעופה כללי אבל לועדה המחוזית תהיה גמישות גדולה יותר באם תרצה לסרב לתכנית.
“עם אישור השינוי לתמ”א, התמ”א תאפשר קונסטלציה להגשת תכנית מפורטת לשדה תעופה לפי המפורט בתמ”א ולועדה המחוזית תהיה פחות גמישות לסרב. יחד עם זאת, חשוב לציין ולהדגיש כי לאורך השנים האחרונות וגם כיום קיים בין המועצה ליזם שיתוף פעולה ומוסכם על שני הצדדים כי כל קבלת החלטות תיעשה בתיאום”.
// עדכון ראשון: 1.3.2022אשון