פעילות גופנית הכוללת בתוכה תנועה ומשחק היא עיסוק משמעותי בחייהם של ילדים, יש לה השפעה על התפתחותם של הילדים מבחינה פיזית ורגשית, חברתית ותקשורתית, פיתוח ושיפור מיומנויות גסות ועדינות והן מבחינת מוכנות ללמידה.

בשנים האחרונות קיימת תחרות בין פעילויות תנועה לפעילות פאסיבית מול המסכים: פלאפונים ניידים, טבלטים ומחשבים (ובטח ובטח בימים אלה שכולנו בבתים).

קיימת רשימה ארוכה של פיתויים אשר מרחיקים את הילדים ואת ההורים מעיסוק בפעילות גופנית. ידוע כי אחת התוצאות של יושבנות, משמע, חוסר פעילות גופנית היא עלייה בשכיחות הילדים בעלי עודף המשקל. כמו כן, ילדים בעלי חגורת כתפיים חלשה. מחקרים מראים כי ילדים בעלי שיווי משקל טוב יותר הם בעלי יכולת קריאה וכתיבה טובים יותר….

צחצוח שיניים על רגל אחת

אז מי מבין ההורים שקוראים עכשיו ונחשפים לעובדה שפעילות גופנית מסייעת במוכנות לכתה א’, משפרת דימוי עצמי ונותנת לילדים יתרון בקבוצת השווים, לא ישקיע 20 דק בפעילות מהנה בחיק המשפחה?

לפעילות גופנית יש השפעה על הדימוי העצמי. יכולת גופנית נראת כלפי חוץ. במידה והילד לא הצליח לבצע מיומנות מסויימת בשיעור או להצטרף לחבריו למשחק כדור בהפסקה זה משפיע על מיקומו בקבוצת השווים וגורם לדימוי עצמי נמוך. ילד כזה יהיה עסוק בשיעור במחשבות עם מי ישחק בהפסקה הבאה או האם יבחר לקבוצה וכמובן לא יהיה פנוי להקשיב למורה. מכאן גם יכולותיו הלימודיות לא יהיו גבוהות וזה מעגל.

במקרים רבים שיפור דימוי עצמי דרך פעילות גופנית גורם לילד להזדקף מבפנים ורואים את ההזדקפות הזו גם כלפי חוץ בכל המובנים. דרך פעילות גופנית ניתן ללמד את הילד התמדה, השקעה, נחישות, כוח רצון, התמודדות עם הצלחה וכשלון, מושגים ואוצר מילים. ניתן ללמד כל נושא דרך פעילות גופנית מזהירות בדרכים, ניקיון, אותיות, זויות, צורות הנדסיות, פעולות חשבוניות וכד’.

צורת התקדמות לשולחן האוכל.. הליכה על הבהונות לאחור

כעת אתן מגוון של רעיונות שההורים יוכלו ליישם בקלות בבית, ללא אביזרים וללא צורך בחלל גדול.
ניתן לקבוע עם הילדים שמצחצחים שיניים עומדים על רגל אחת. בבוקר ימין בערב שמאל כדי לשמור על איזון בפיתוח שיווי משקל.

בימים אלה בהם אנחנו לפחות 3 פעמים מגיעים לשולחן האוכל קובעים שמתקדמים לשולחן בצורות התקדמות שונות: קפיצות צפרדע, ניתורים על רגל אחת, הליכה על הבהונות ( ג’ירפות)… אפשר לתת בכל ארוחה לילד אחר להחליט על צורת ההתקדמות.

ליצור אותיות עם דלגית ( האות ר) וללכת עליה .. מפתח שיווי משקל תוך כדי לימוד האותיות

כשאמא מקפלת כביסה בסלון תמיד יש ערמות של גרביים. קראו לילדים בגילאים השונים שיניחו רגליים על הספה וידיים על הרצפה. משימה ראשונה לחלק את הגרביים לזוגות. לאחר מכן יורדים לאמות מגלגלים לכדור וקולעים לגיגית כביסה. עובד על חגורת כתפיים וקואורדינצית עין יד.

במטבח רצוי לשתף את הילדים בניקיונות. לנקות את הארון מצד ימין לצד שמאל בצורה אופקית. או לנקות את השולחן או את הרכב. חשוב לשים לב לחציית קו אמצע. מיומנות חשובה לכתיבה.

מוזמנים לאפות עם הילדים. לתת לילדים להשתתף בהכנת הבצק, פעולת הלישה חשובה וכן קריצת עוגיות עם קורצנים מפתחת קואורדינציה עדינה.

בכתבה הבאה נשתף בפעילות עם בלונים לכל המשפחה…חג שמח ופעיל.

מיון גרביים
קליעת גרביים לגיגית. צילומים: פרטי

ד”ר עינת ינוביץ מפרדס חנה-כרכור היא ראש המגמה לגיל הרך במכללה האקדמית בוינגייט, אלופת ישראל לשעבר ואמא לספורטאיות עלית. אשת מילואים במרכז כושר קרבי ובעלת עסק ע.ד.י. היא פתחה בעבר את המשחק ‘שווה בתנועה’ ביוזמת משרד התרבות והספורט ואתנה.
עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן