עומסי התנועה בצומת ברניצקי (אור עקיבא-בנימינה) בסמוך לכביש 4, ביציאה מאור עקיבא – הולכים ועולים. בשבועות האחרונים, לאחר תקופות של עליות וירידות בעומסי התנועה, חלה עלייה משמעותית בהיקפי הנסועה בצומת, ובפרט לבאים מאור עקיבא ליציאה לכביש 4.
תושבים רבים מלינים על כך כי העומסים בשעות הבוקר יכולים להגיע לעמידה בעומס של בין 25-30 דקות נסיעה ולעיתים אף יותר. כזכור, מזה זמן “פתחו” הנהגים במקום נתיב נסיעה נוסף לפונים שמאלה לכיוון חיפה או לממשיכים ישר לבנימינה בעקבות הרצון להפחית את העומסים ולאור העובדה שרוחב הכביש במקום מאפשר, אמנם בצפיפות, עמידה של שני רכבים בקרבת הרמזור. זאת, בנוסף לנתיב הנסיעה ימינה לכיוון חדרה ודרום.
על פי המידע שהגיע למגדלור ניוז, בשנת 2022 התחייב מנכ”ל נתיבי לישראל לעיריית אור עקיבא, שברבעון השלישי של 2022 יחלו העבודות בצומת, לאחר שכבר תוכננו ותוקצבו. מדובר בעבודה שנתיבי ישראל אמורה לבצע בעצמה היות ומדובר בתחום דרך שבאחריותה. לאחר ביצוע העבודות – הרחבת הצומת לשני נתיבים ברמזור על ידי נת”י, העירייה תוכל ליישם בשטח הרחבת שני נתיבי נסיעה בשטחה, בקטע הכביש הסמוך לכיכר הממוקם היום ליד תחנת הדלק “פז”.
עוד עולה מהבדיקה, כי התקציב לטובת העבודות טרם התקבל בחברת נתיבי ישראל ולכן העבודות לא החלו עד כה. במשרד התחבורה טרם התייחסו לפניית מגדלור ניוז בנושא.
בתוך כך, עד להשלמת התקצוב ופתרון לטווח הארוך, בעקבות פנייה של צמרת עיריית אור עקיבא אל נתיבי ישראל בשבועיים האחרונים, הותקנה מערכת בינה מלאכותית בצומת היציאה הצפוני של העיר לכביש 4, במטרה לתעדף גם את היציאה מהעיר להקלה על גודש התנועה. התקנת מערכות בינה מלאכותית בצמתים מרומזרים מתבצעת כחלק מפיילוט חדשני של נת”י ולצורך כך תוקצבו 20 רמזורים מתוך 700 רמזורים באזור הצפון.
לאחר התערבות לשכת ראש העיר, ולאחר התגברות התלונות על מצוקת הפקקים במקום, אושרה התקנת המערכת המתקדמת בצומת ברניצקי.
המערכת ביצעה שבשבוע האחרון למידה של אופן ההתנהלות של הצומת כולל דיוק שעות עומס וניווט התנועה בהתאם לכך. למעשה, החל מאתמול (ראשון, 2.7.23) החלה לפעול המערכת החדשה והיא צפויה להביא להקלה משמעותית בתנועה בצומת בשעות העומס, בדגש על היציאה מאור עקיבא.
הדבר נעשה במקביל לבחינת שיפורים נוספים בצומת ברמה המיידית להקלה על העומסים.