החברה הישראלית AIR הממוקמת בהאנגר גדול בפרדס חנה-כרכור חשפה בחודשים האחרונים מטוס חשמלי שממריא ונוחת אנכית. מונית האוויר החדשה AIR ONE תטוס במהירות של 250 קמ”ש לטווח של 160 ק”מ. AIR היא חברת סטראטאפ שהוקמה לפני כחמש שנים. המטוס החדש הוא דו-מושבי, ממריא ונוחת אנכית, מיועד בעיקר לשימוש פרטי. החברה לא מסרה את מחיר המטוס, אך מעריכים שמדובר ב-200 אלף דולר. עלות שעת טיסה היא כמה עשרות דולרים, מדווח כלכליסט.
המנכ”ל ומייסד החברה רני פלאוט אמר כי החברה כבר הטיסה כמה כלי טיס לא מאויישים, והחל מחודש פברואר הקרוב יחלו ניסויי ריחוף לדגם הסופי של המטוס, שיצוייד בסוללת ליתיום בקיבולת של 60 קט”ש.
// המטוס שלך חברת AIR. צילום: AIR, יח”צ
חברת AIR מעסיקה 20 עובדים ועד כה גייסה 10 מיליון דולר, בעיקר משני אנשי עסקים בתחום הרכב. המטוס טעון רישוי של רשות התעופה הפדרלית של ארה”ב FAA , והחברה מעריכה שתוכל להתחיל בייצור סדרתי בשנת 2024. מערכות האלקטרוניקה והבקרה של המטוס ייוצרו בארץ והכלי עצמו ייצור כנראה בארה”ב, עם אופציות לייצור באירופה ובאסיה.
ברשות התעופה הפדרלית FAA מגבשים רישיון טיס מיוחד למטוסים מסוג זה, שההטסה שלהם פשוטה מהטסת מטוס רגיל. יש בארה”ב גם רישיון טיס ספורטיבי המחייב רק 15 שעות הדרכה וחמש שעות טיסת סולו.
בימים האחרונים, דווח עוד בכלכליסט, כי רשות החדשנות ומשרד התחבורה מציעות לחברות ישראליות סבסוד לפיתוח ולניסוי “מכוניות מעופפות”, רחפנים שיוכלו להטיס נוסעים, ולרחפני מטען כבדים, שיוכלו להטיס מטענים במשקל 15 ק”ג ומעלה למרחק עשרות קילומטרים, במהירות של 110 קמ”ש. כך עולה מקול קורא שפירסמה הערב (ג’) רשות החדשנות, לשלב השני במיזם הרחפנים הלאומי, נעמ”ה. הניסויים מתוכננים ל-2023 ול-2024, ויהיו פתוחים גם לחברות זרות, אם כי אלה יוכלו להגיע רק להדגים את היכולות שלהן בתנאי שימצאו שותף מקומי, אך לא יקבלו סבסוד ממשלתי.