הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת דנה החודש (מאי 22′) במאבק של תושבי בנימינה נגד סלילת כביש שלטענתם יפגע בנחל תנינים. התוכנית לסלילת כביש מספר 100, והקמת שכונה חדשה בסמוך לנחל תנינים מעוררת את זעמם של תושבי בנימינה. הכביש המתוכנן אמור להיות ברחוב של 24 מטרים עם ארבעה נתיבים והוא צפוי לחבר בעתיד את תחנת הרכבת הפרברית בבנימינה.
מ”מ יו”ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, ח”כ אלון טל, התייחס לחשיבות הרבה של שימור הנחלים בישראל: “מדינת ישראל הפקירה ב-30 השנים האחרונות את הנחלים שלה שנמצאים בשפלת החוף, אנחנו כאן כדי לנסות לתקן את העוול ההיסטורי הזה. הגיע הזמן שמשרדי הממשלה שתומכים בהקמת כביש ושכונה חדשים סמוך לנחל גם ישקלו מחדש את עמדתם”. ח”כ טל התייחס גם למתווה המיוחד של נחל תנינים שמשמש מוקד לתיירות פנים בישראל: “כל התוכנית לפיתוח בנחל תנינים נמצאת במתווה של שביל ישראל והיא לא נותנת את הדעת על פיתוח התיירות בישראל”.
ח”כ יוראי להב הרצנו שהשתתף בדיון דרש ממשרד התחבורה להתייחס לחלופות, לרבות חלופת אפס שמשמעותה השארת המצב על כנו, וכן מרשות הנחל להתייחס לנתונים ההידרולוגים החדשים. משרד התחבורה בחר שלא להתייחס לחוות דעת מלומדת שהוצגה בדיון הקודם שטענה כי הכביש המוצע אינו נחוץ כלל, לאור הזזת הרכבת ושינוי דפוסי התחבורה באזור.
תושבים רבים בבנימינה הסמוכה לנחל תנינים רואים חשיבות רבה בשמירה על הנחל. לטענת התושבים סלילת הכביש החדש תהיה הליכה אחורה בכל מה שקשור לשיקום הנחל. תמר שלייר, תושבת בנימינה מארגון “חיים לנחל תנינים” טענה בוועדה: “אין הקשבה לרצון התושבים ולטענות שנשמעו בדיונים קודמים. כל החלופות שנבדקו כללו את סלילת הכביש, לא נבחנה אפשרות של ביטול סלילת הכביש או הסתתו למיקום אחר”.
מי שעוד מתנגד לסלילת הכביש החדש הוא ראש המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, איתי ויסברג שטוען כי הכביש נולד כדרישה של משרד התחבורה שרואה בכביש דרך עוקפת בנימינה. לדברי ויסברג: “קביעת כביש שיעקוף את בנימינה לטובת הגעה לתחנה רכבת שעדיין לא קמה היא דרישה לא הגיונית. יש צורך לחשוב מחדש על כל הבעיות שבתוכנית הפיתוח בנחל תנינים – הצפות, בעיות תחבורה ופגעי הסביבה”.
לפי שעה התוכניות לסלילת הכביש ולהקמת 50 יחידות דיור בבנימינה נעצרה וזאת בשל עתירות שהוגשו לבית המשפט. “אנחנו לא מתנערים מאחריות”, כך טוענת שירה גפן מנהלת תחום קידום תוכניות במינהל התכנון. לדבריה: “התוכנית הכוללת של בנימינה מנסה לשמר את המסדרון האקולוגי בנחל תנינים ובבקעת הנדיב, בהתאם לחשיבות הזאת הוגשו התוכניות לסלילת הכביש שאמור להיות יחד עם טיילת ושביל אופניים כך שהוא לא יהיה מפגע אקולוגי לטבע”.
במשרד להגנת הסביבה טוענים כי ביטול הכביש יהווה יתרון למסדרון האקולוגי. מתכננת מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, ורד דרור: “כביש טבעתי ייתן מענה משמעותי יותר הן לתושבים והן לסביבה. אם ימצאו פתרונות תחבורתיים אחרים אנחנו נהיה הראשונים שנתמוך בהזזת הכביש שסמוך לנחל תנינים”. בחברה להגנת הטבע רואים חשיבות רבה בשמירה על נחל תנינים וטוענים כי צריך לשמור על הנחלים כדי שינקזו את המים ובכך ימנעו הצפות ביישובים הסמוכים אליהם.
בפני הוועדה לפניות הציבור נשארו הרבה מאוד שאלות פתוחות ועד שלא יינתנו להם המענים תוכניות הפיתוח יישארו בהקפאה. מ”מ יו”ר הוועדה ח”כ טל דרש מכלל המשרדים והרשויות לקבל תשובות בהקדם והוא ייכנס בזמן הקרוב את הוועדה לפניות הציבור לדיון נוסף בנושא שימור נחל תנינים.