מגדלור ניוז

בבוקר אחד בחודש פברואר בשנה שעברה, התעוררו תושבי חוף הכרמל אל כמויות חריגות של זפת בחופי המועצה. לא חלף זמן רב ומימדי האסון האמיתיים התבררו: זפת בכמויות עצומות עשתה דרכה אל כלל חופי ישראל, ופגעה קשות בים ובחופים. רק בחוף הכרמל פונו כ 400 טון זפת מהחופים, במאמץ מרוכז של כלל הגורמים – המועצה, המשרד להגנת הסביבה, וכמובן מתנדבות ומתנדבים מכל הארץ.

לאור הלקחים שהופקו מההתמודדות עם האסון שזכה לשם "זפת בסערה", וכן לאור המסקנות שהופקו בתרגילים שקיימה המועצה לאורך השנה עם כלל הגופים השותפים לשמירה על החופים, הוחלט במשרד להגנת הסביבה לאפשר למועצה להצטייד בכל הנדרש על מנת להיערך לטיפול באסון דומה בעתיד. לצורך העניין הוקצבו כ 3.8 מיליון ₪, מתוכם 2 מיליון ₪ תקציב ייעודי לרכישת הציוד הנדרש.

גוש זפת שהורם בידי מתנדבת לניקוי החופים בחוף ניצנים, 20 בפברואר 2021// גוש זפת שהורם בידי מתנדבת לניקוי החופים. צילום: מתוך ויקיפדיה

את העבודה מול המשרד להגנת הסביבה, לצורך השלמת ההצטיידות, הובילו יוסי גבאי וצוות האגף המוניציפלי, יחד עם סגן ראש המועצה דאז, קובי ציטר.

בין הציוד שנרכש: ערכות אישיות למתנדבים/ות, המכילות את כל הציוד הנדרש עבור המתנדב לטיפול בנזקי זיהום בחוף ובים, רשימת ציוד שגובשה בסיוע עמותת 'אקואושן', שגם מכשירה את המתנדבות והמתנדבים לאורך השנה; ציוד לטיפול באירוע בתוך הים – חוסמים, סקימרים, משאבות וכדומה; מערכות שאיבה ושטיפה בלחץ, להסרת נפט וזפת מהסלעים; טרקטור ונפה לניקוי החול בחוף הים; חדר פיקוד נייד, שיאפשר ניהול ותכלול האירוע במקום; ועוד.

במהלך הסיור, כאמור, הוצג כלל הציוד שנרכש, וכן הוסברו דרכי השימוש בו. במעמד הצגת מוכנות המועצה נכחו לא רק חברות וחברי המליאה עם מטה המועצה, אלא גם השותפים מהמשרד להגנת הסביבה – מנהל היחידה הימית, רני עמיר, וסגנו פרד ארזואן, כמו גם שלומי אשורי, שמרכז את פעולות המתנדבים המקצועיים.

ראש המועצה אסיף איזק אמר בכינוס: "לחוף הכרמל יש בשטחה את חופי הים היפים בארץ, וכמועצה לקחנו על עצמנו לעשות כל מה שנגרש על מנת להיות ערוכים לשמור על החופים הללו – בשגרה וגם בחירום. אני רוצה להודות לכל מי שלקח חלק והביא אותנו למצב שבו אנו נמצאים היום – מצב שבו המוכנות שלנו לטיפול באסון כמו שפקד את המדינה לפני שנה וחצי, היא טובה לאין שיעור. תודה לעשרות המתנדבות והמתנדבים בחופים, לצוות האגף המוניצפלי – הסיירת שלנו, שלא נחה, לשותפים שלנו במשרד להגנת הסביבה ולמטה המועצה."

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן