משרד התחבורה השיק בשבוע האחרון, לראשונה, מערכת מידע מהפכנית המציגה לציבור הרחב את כל המידע התחבורתי בישראל, על גבי מפה אינטראקטיבית ייחודית.
כפי שפרסמנו לפני כשנה, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות”ל) של משרד האוצר החליטה לקדם את תכנית רכבת ישראל להקים שתי תחנות רכבת חדשות – האחת בסמוך לאור עקיבא והשניה בזכרון יעקב ולבטל את תחנת הרכבת בבנימינה.
במסגרת התוכנית המוצעת, מסילות הרכבת תוכפלנה משתיים לארבע לאורך 85 ק”מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה ועד לקיבוץ שפיים – לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר שצפויות להגיע למהירות של 250 קמ”ש בעתיד. התוכנית כוללת שדרוג של המסילות הקיימות ותוספת של שתי מסילות מהירות לצדן. כמו כן כוללת התוכנית הרחבה של תחנות נוסעים קיימות והוספה של תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי ועוד.
עם זאת, במבט על המפה החדשה של משרד התחבורה, נראה כי התחנה החדשה שתיקרא “אור עקיבא” לא תמוקם בתוך העיר או בצומת ברניצקי או בסמוך לתחנת המיתוג ממזרח לקניון “מקס” אורות אלא, “על הנייר” בשלב זה, היא מתוכננת לקום בסמוך לג’סר א-זרקא ובית חנניה.
המערכת החדשה שפותחה במשרד התחבורה, בשיתוף המרכז למיפוי ישראל (מפ”י), ונמצאת בשלבי הרצה, כוללת את כל תשתיות התחבורה בישראל, בהווה ובעתיד. בכללם, כבישים ומנהרות, קווי רכבת קלה וכבדה, מטרו ומערכות הסעת המונים, המתכוננים בכל רחבי הארץ עד 2040.
המפה האינטראקטיבית מציגה בין השאר את כל תדירויות האוטובוסים ותחנות ההסעה בישראל, חניוני “חנה וסע” הקיימים והעתידיים, פרויקט מהיר לעיר ונתיבי העדפה לתחבורה הציבורית (נת”צים) נוספים ברחבי הארץ, רשת הנתיבים המהירים המתכוננת, נתיבים רבי תפוסה (נר”תים) ושבילי אופניים קיימים ומתוכננים.
ממשרד התחבורה נמסר כי “לא מדובר בתוואי מעודכן”, וכי “התוואי המדויק יקבע במסגרת הליכי התכנון שמקודמים היום בתת”ל 65”.