מגדלור ניוז


דיווחי מגדלור ניוז | 1.9.2024 | 17:32


הוועדה המחוזית חיפה אישרה בשבוע שעבר את התוכנית הגדולה להקמת אזור תעסוקה צפוני חדש באור עקיבא. התוכנית, שהתקבלה לאחר כשלוש שנים של דיונים ועיכובים, צפויה לשנות את פני העיר ולהביא להתפתחות כלכלית משמעותית באזור.

התוכנית החדשה משתרעת על שטח של 460 דונם, שייעודו ישונה משטח חקלאי למתחם רב-תכליתי הכולל אזורי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור, מתקני ספורט ונופש, ופארק פתוח לאורך נחל עדה. מיקומו האסטרטגי של המתחם, בצפון-מזרח העיר, מבטיח נגישות מצוינת עם גבולות הכוללים את כביש 4 ממזרח וכביש 653 מדרום.

עיקרי התוכנית כוללים 366,341 מ”ר לשטחי תעסוקה, 61,876 מ”ר למסחר, 32,853 מ”ר למבני ציבור ו-2,100 מ”ר למתקני ספורט ונופש. התוכנית אושרה לאחר דחיית עתירה שהוגשה על ידי מועצת בנימינה-גבעת עדה. כחלק מההסכמות, נקבע כי ההכנסות מהמתחם יתחלקו שווה בשווה בין אור עקיבא לבין בנימינה.

התוכנית כוללת גם פיתוח תשתיות תחבורה חדשות, כולל חיבור למתחם תחנת הרכבת החדשה ליד צומת ברניצקי, מה שצפוי לשפר את הנגישות לאזור ולהקל על התנועה בעיר. עם אישור התוכנית, הצפי הוא כי עבודות הפיתוח יחלו בתוך שנה, כאשר השלמת הפרויקט כולו צפויה תוך 5-7 שנים.

ראש העיר יוסיפוב, וראש העיר לשעבר אנקונינה

ראש עיריית אור עקיבא שמחה יוסיפוב מציין כי “זהו יום היסטורי לעירנו. אזור התעסוקה החדש יספק אלפי מקומות עבודה חדשים ויהווה מנוע צמיחה משמעותי לכלכלה המקומית”. ראש העיר לשעבר וחבר מועצת העיר, אלי אנקונינה, בירך על אישור התכנית עליה נלחם בתקופת כהונתו. “זהו יום היסטורי לאור עקיבא,” אמר אנקונינה, “פעלתי רבות כדי להבטיח את עתידה הכלכלי של העיר, ואני גאה לראות את החזון הזה מתגשם. אזור התעסוקה החדש יביא פריחה כלכלית ויספק הזדמנויות תעסוקה לתושבינו לדורות הבאים”.
כותרת: “בית המשפט דחה עתירת בנימינה-גבעת עדה בנושא אזור התעסוקה החדש באור עקיבא”

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה בנוגע לתוכנית אזור התעסוקה החדש באור עקיבא, תוך חיוב המועצה בהוצאות משפט. השופטת תמר נאות פרי קבעה בפסק דינה מה-18 באוגוסט כי ועדות התכנון התייחסו באופן מקיף ויסודי לסוגיית חלוקת ההכנסות והעושר התכנוני, וכי אין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטות התכנוניות שהתקבלו.

הרקע לעתירה – 15 התנגדויות לתוכנית שנדונו בחודש אוגוסט 2022 כולל של מועצת בנימינה-גבעת עדה. – ועדת חקירה ממשלתית המליצה על חלוקת הכנסות: 65% לאור עקיבא, 21% לבנימינה ו-14% לג’יסר אל זרקא, אך טרם התקבלה החלטה סופית. מועצת בנימינה-גבעת עדה טענה למחסור בשטחי תעסוקה וגירעון של כ-9 מיליון שקלים.

בבנימינה דרשו להגביל הבנייה ל-25% עד להסדרת חלוקת ההכנסות, ביקשו להפחית את זכויות הבנייה עד למתן צו לחלוקת הכנסות, ודרשו להבטיח הסדר חלוקת הכנסות לפני אישור התוכנית.

השופטת קבעה כי ועדות התכנון פעלו כנדרש, תוך הדגשה כי סמכות חלוקת ההכנסות היא בידי שר הפנים בלבד. היא הוסיפה כי אין מקום לקביעת מנגנון שלביות במימוש התוכנית מטעמים תכנוניים. בעקבות הדחייה, חויבה מועצת בנימינה-גבעת עדה בהוצאות משפט בסך 9,000 שקלים.

ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה, גיל חנניה, התייחס להחלטה וציין: “אנו מאוכזבים מההחלטה ובוחנים את צעדינו הבאים. נמשיך לפעול למען האינטרסים של תושבינו ולהבטחת עתיד כלכלי יציב למועצה”.

עקוב
Notify of
guest
1 .
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
02/09/2024 12:22

יש גוש וחלקה?

דילוג לתוכן