פגשתי השבוע בבית הספר את המורה לחינוך גופני. בחיוך שאלה באיזה גיל הילדים צריכים להבחין בין ימין לשמאל? באיזה גיל הם יודעים מה הרגל או היד הדומיננטית שלהם?
אז החלטתי לכתב לקוראים קצת על צידיות ולשתף במספר פעילויות נחמדות שניתן לעשות בשעות הפנויות.
המושג “צידיות” מתייחס ליכולת של הפרט להבחין בין ימין לשמאל ולהבין הוראות שבהן משתמשים במושגים ימין ושמאל. התפתחות הצידיות מהווה את הבסיס להתפתחות המודעות לכיוונים שמחוץ לגוף ( מימין לחבר, ברחוב הבא פנה שמאלה). בתקופה שבין גיל ארבע וחמש, הילד מבין, כי הימין והשמאל הם שני צדדים נגדיים בגופו, אך עדיין אינו בטוח ואינו מזהה איזה מהם ימין ואיזה שמאל.
מגיל חמש ואילך, הילד ידע לזהות בעקביות בין ימין שמאל של האיברים הזוגיים.
תפיסת הצידיות היא חשובה מאחר והיא משמשת בסיס לתחושת הכיוון וההתמצאות של הילד בסביבתו.
דומיננטיות צידית מתייחס להעדפה של חלק אחד של הגוף על החלק השני הדומה לו והנמצא מעבר לקו האמצע של הגוף כמו: יד, רגל, עין ואוזן. הדומיננטיות יכולה להיות טהורה משמע, הדומיננטיות של היד, הרגל והעין באותו צד של הגוף או דומיננטיות מעורבת לדוגמא, יד ימין, רגל שמאל ועין ימין.
בגילאי 3 עד 5 נראה עלייה בנטייה להשתמש ביד ימין. גילאי 5 עד 7 הנטייה להשתמש רק ביד אחת עדיין אינה עקבית. מגיל 9 העדפה בקרב 80% מהילדים מתייצבת ( העדפה ליד ורגל ימין) ובגיל 10 ניתן לראות העדפה ב70% מהילדים לעין ימין.
עיצוב היד הדומיננטית חשוב מאוד בביצוע מיומנויות גסות ועדינות ( זריקה, חבטה, השחלה וכתיבה).
מספר תרגילים לשיפור הצידיות וההעדפה הצידית:
1. הדבקת מדבקות בצבע אחד על כל האיברים הזוגיים בצד אחד של הגוף ובצבע אחר על האיברים בחציו השני של הגוף.
2. מול מראה קריאה בשמם של איברים לא זוגיים ( אף פה, סנטר, לשון) והדבקת מדבקה על כל אחד מהם 😊.
3. בעמידה הרמת יד אחת הצידה והליכה לכיוון היד המסמנת.
4. העברת חפץ ממקום אחד למקום אחר פעם ביד אחת ופעם ביד השנייה.
5. גלגול כדור רק ביד המסומנת במדבקה ועכשיו עם הרגל המסומנת במדבקה, כעת באיברים ללא מדבקה ואחר כך לסרוגין.
6. בזוגות- עומדים פנים מול פנים אחד מבצע תנועה ביד ימין והשני מעתיק אותו וכנ”ל בשמאל.
7. בשלבים מתקדמים כאשר מבחינים בין ימין לשמאל ההורים מבקשים מהילדים להביא חפץ ביד מסויימת, להגיע לשולחן האוכל בניתורים על רגל שמאל וכד’.