מגדלור ניוז

‏הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה תוכנית להרחבת שמורת ביצת זיתא בחדרה, תוך הוספת כ-360 דונם של שטחים פתוחים חקלאיים מוגנים לשמורה הנוכחית בשטח 47 דונם, המאכלסת חי וצומח מגוונים.

‏ביצת זיתא היא בית גידול שמור ולא מזוהם בחדרה והיא שריד לנוף הביצתי של האזור, אשר מהווה בית למגוון רחב של חי וצומח. הרחבת שמורת ביצת זיתא תכלול שימור של שני בתי גידול נדירים – ביצה וחמרה. כמו כן, לשמורה יתווסף שטח חקלאי שמהווה מסדרון אקולוגי.

השמורה, שהוכרזה ב-5 בינואר 1984 מקיפה את שטח הביצה האחרון ששרד מביצות חדרה אשר יובשו במהלך המאה ה-20. גם שטח השמורה יובש בעבר ושימש כבריכות דגים, אך הוא נעזב והפך מחדש לביצה. הגישה אל שטח השמורה ברגל איננה מוגבלת, אך הלכה למעשה הדבר אינו אפשרי בשל הסבך הצפוף ואגני הביצה.

‏השטח המורחב של שמורת ביצת זיתא, כולל שטחי אחו לחים באיכות מים גבוהה התומכים במגוון מגוון של מיני צמחים, לרבות חברת סמר מרצעני וחברת גרגיר הנחלים, לצד צמחים נלווים שונים.

ביצת זיתא חדרה | צילום: ניר ודל, ויקיפדיה

כמו כן, בשמורה גדלים עצי אשל מרובע, קנים ופטל קדוש, והיא משמשת מוקד לעופות ימיים, דוגמת מיני אנפתיים המקננים בשמורה בחודשי הקיץ ומינים רבים של ברווזים. בשמורה נצפו גם חתולי ביצות, חזירי בר ומימיה עשירים בסרטנים, חרקים, רכיכות ומינים של דו-חיים. חלק מעצי האשל נכרתו באופן יזום כדי לסייע להתאוששות המערכת האקולוגית במקום. ניתן להשקיף על השמורה מדרום-מזרח, מראש התל השוכן במרכזו של אתר נטוש לכריית חמרה. בראש התל ניצב פילבוקס מרובע שנבנה על ידי הבריטים בתקופת המנדט.

‏רעיה שורקי, מנכ”לית רשות הטבע והגנים, הביעה תודה למנהל התכנון ולוועדה המחוזית חיפה על תמיכתם בהרחבת והוספת שמורות הטבע, תוך שימת דגש על חשיבות שימור המערכות האקולוגיות נוכח שינויי האקלים והצורך להגן על מינים בסכנת הכחדה.

עקוב
Notify of
guest
3 .
Inline Feedbacks
View all comments
רון
רון
10/08/2023 14:04

לפי הכתבה האזור עם עבירות אפס לרכב ואפילו להולכי רגל אז למה יש. צורך באכרזה כשמורת טבע אם היא בפועל כזו כל הזמן בכל הגדרה סטטורית?🤔 דווקא הרעט”ג לא עושה טוב לטבע

דילוג לתוכן