מערכת מגדלור ניוז | 29.10.2024 | 12:45
עדכון ראשון: 30.6.2024
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (שני, 28.10) צו חדש, המסמיך פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לאכוף רישום והתקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. הצו ייכנס לתוקף בימים הקרובים, עם פרסומו ברשומות.
חובת רישום רכבי תחבורה קלה במאגר משרד הרישוי והצגת לוחית זיהוי נכנסה לתוקף ב-1 באוגוסט השנה, אלא שעד כה משטרת ישראל הייתה הגוף היחידי שהוסמך לאכוף את התקנות. היום, הורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים עירוניים, צעד שצפוי להגביר משמעותית את יעילות האכיפה, ואשר יעודד רוכבים שטרם נרשמו להירשם באתר משרד התחבורה, לצורך קבלת לוחית זיהוי.
הקנס למי שלא יתקין לוחית זיהוי על אופניים או קורקינטים חשמליים, עומד כיום על 100 שקלים וצפוי לעלות בהדרגה ל-500 שקלים ואף 750 שקלים בשנת 2026.
התקנות לשמירה על שלומם של הולכי הרגל ושל הרוכבים עצמם קודמו על ידי שרת התחבורה, מירי רגב, אשר סייעה בקידום הרחבת סמכויות האכיפה באופן שיבטיח את הציות לחוק.
האכיפה מגיעה לאחר קמפיין נרחב שיזם משרד התחבורה להעלאת המודעות לחובת הרישום של קורקינטים ואופניים חשמליים, בהובלת הקומיקאי, גיא הוכמן שאימו נפגעה קשה מרוכב קורקינט חשמלי.
עד היום נרשמו כ-130 אלף בעלי קורקינטים ואופניים חשמליים באתר משרד התחבורה לצורך קבלת לוחית זיהוי, ומספר הנרשמים נמצא בעלייה מתמדת ועומד בממוצע על כמה אלפים בשבוע. ההערכה היא כי תחילת האכיפה המסיבית על ידי פקחי העירייה תביא לעלייה משמעותית במספר הנרשמים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא”ל (במיל’) מירי רגב: “חובת הרישום והצגת הלוחית לכלי תחבורה קלה תאפשר אכיפה אפקטיבית נגד רוכבים שאינם מצייתים לחוק ולכללי הבטיחות, ותגרום להם לנהוג ביתר זהירות והתחשבות. רוכבים הנוהגים בפראות וללא התחשבות בחוקי התנועה ובשאר משתמשי הדרך, מסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך. משרדנו יצא בקמפיין נרחב הקורא לרוכבים להירשם ולהציג לוחית זיהוי על רכבם, ולשמחתי רבים מהם נענו לקריאה. עם זאת, האכיפה בידי המשטרה אינה מספיקה ולכן תמכתי בקידום חקיקה המעניקה סמכויות אכיפה גם לפקחים. מהיום מתחיל עידן חדש בכבישים.”
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “משרדנו מעודד שימוש בתחבורה ירוקה ושיתופית כמו רכבי תחבורה קלה, אשר מקלים על מצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, ומשמשים אמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית. עם זאת, אנו מחויבים לשמירה על בטיחותם של הולכי הרגל ושל הרוכבים עצמם. התקנות שהתקבלו היום בוועדת הכלכלה הן צעד משמעותי לחיזוק האכיפה נגד רוכבים שאינם מצייתים לחוק, ולהגברת הבטיחות ברחובות עירוניים.”
בניגוד לכלי רכב מנועיים, בכלים החשמליים הקטנים מספר הרישוי ישויך לרוכב ולא לכלי עצמו. עלות לוחית הרישוי תעמוד על 70 שקלים, בתוספת 30-70 שקלים עבור תושבת החיבור.
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ דוד ביטן, התכנסה בחודש אפריל האחרון לדון בהיערכות ליישום החובה להתקין לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים, שנכנסה כאמור לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב. היו”ר ביטן כינס את הדיון לקראת הקיץ המתקרב, וביקש דיווח על ההתקדמות ביישום התקנות שאושרו בוועדה לפני כחמישה חודשים. כזכור, רישום הכלים במאגר רשות הרישוי החל כבר בפברואר השנה והחובה להתקין את הלוחיות תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב.
היו”ר ביטן הזכיר עוד, כי בדיון הקודם ביקשה הוועדה לגבש נהלי יישום ולדווח על כך לוועדה, אך לא התקבל דיווח. בנוסף ביקשה הוועדה להתייחס לאפשרות להנפיק לוחיות רישוי בחנויות, לבחון את היישום לגבי עובדים זרים וחברות המפעילות כלים שיתופיים. עוד ביקש היו”ר ביטן דיווח על התקדמות באישור התקנות לקביעת הקנסות שיוטלו על מפרי התקנות, ותקנות שיאפשרו גם לפקחים העירוניים לבצע אכיפה.
מנהל פרויקטים במשרד התחבורה, שלמה חזן, הסביר כי בתחילת ינואר החלה לפעול מערכת הרישום בשירות עצמי, ומי שביצע רישום יכול לגשת למטביע ולהתקין את הלוחית על הכלי. נציגת הלשכה המשפטית של המשרד, עו”ד חוה ראובני, הוסיפה כי מה-1 באוגוסט מי שלא ירשום את כלי ויתקין לוחית יעבור עבירה. היא הוסיפה כי טיוטת התקנות בעניין הקנסות פורסמה לציבור, והעריכה כי תגיע לאישור הוועדה בחודש הבא.
היו”ר ביטן ביקש כי לפקחים תהייה סמכות גם להחרים כלים ללא לוחית זיהוי, ולא רק לתת קנסות. עו”ד ראובני אמרה כי לאחר שיקבעו התקנות לפקחים תהייה סמכות גם לתפוס כלים.
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי הציבור עדיין לא מודע לכך שעומדת להיכנס לתוקף החובה להתקין את הלוחית, וביקשה שמשרד התחבורה והמשטרה יובילו קמפיין הסברה לאומי. בנוסף ביקשה ללוות את האכיפה בהתראה וקנסות מתאימים, לאפשר אבחנה בין הכלים השיתופיים לכלים הפרטיים כדי לא להכביד מידי על החברות השיתופיות, ולהקל על הציבור בהתקנת הלוחית.
מנהל אגף הפיקוח של עיריית תל אביב, יאיר עמר, הוסיף כי הקנסות הם לא הסיפור, וציין כי מדובר באכיפה מורכבת, שנועדה להציל חיי אדם. לדבריו, הפקח בשטח צריך לזהות את הרוכב, לדעת אם עשה או לא עשה תיאוריה ואם יש לו רישיון על הכלי, וכדי לייעל את האכיפה הוא צריך לקבל את גישה למאגרים הממשלתיים המתאימים.
עו”ד נגה רובינשטיין, שייצגה את איגוד לשכות המסחר, אמרה כי צריך לבצע התאמות, בהם לאפשר לוחית שונה לקורקינטים שיתופיים, כדי למנוע מצב שבו אנשים יגנבו לוחיות מקורקינטים שיתופיים וכך יגרמו להטלת הקנסות על החברות השיתופיות. היא ביקשה גם לשפר את הליך הרישום של הכלים, וציינה כי לרשום 30 אלף כלים שיתופיים קיימים זו מסה גדולה, ואם השיפורים לא יבוצעו בהקדם החברות לא יהיו מוכנות ליישום ב-1 באוגוסט.
נציג משרד התחבורה חזן התייחס לבקשה ללוחית זיהוי שונה ולבקשה לוודא שמי ששוכר כלי יש לו רישיון, ואמר כי מדובר בפיתוח מערכת ממוחשבת לשם כך, אך עוד אין למשרד תקציב לעשות את זה ולכן הוא לא יכול להתחייב על לוחות זמנים. לשאלת היו”ר ביטן העריך חזן כי התקציב הדרוש הוא כ-200 אלף שקלים, והיו”ר ביטן אמר כי זאת לא תהייה בעיה לאגף התקציבים באוצר למצוא תקציב בסכום נמוך כזה.
ח”כ בועז טופורובסקי הזהיר כי מי ששומר חוק יקיים את החובות, ישלם ויתלונן, בעוד שהעבריינים ימשיכו לסכן חיים. הוא הוסיף כי הרישום לא צריך להיות אישי, אלא לבוא עם הכלי כמו ברכבים. “אם אני קונה קורקינט ב-500 שקלים לא הגיוני שאצטרך גם לרשום אותו, גם ללכת למטבעה וגם לחבר אותו. ילד בן 17 ילך למטבעה? בנוסף, המשטרה לא אוכפת, יש לה רק 60 ניידות לאכיפה בין עירונית, אז אם זה עבודה בעיניים תגידו. על הנייר זה נראה טוב, אבל בפועל יהיה ג’ונגל. זה בלוף שיעלה הרבה כסף ולא תהייה אכיפה כמו שצריך”.
בתגובה לכך אמר נציג אגף התנועה במשטרה, רפ”ק אמיר ליפשיץ, כי כבר כיום המשטרה והרשויות המקומיות מבצעות אכיפה, וברגע שיהיו לוחיות האכיפה תתגבר. הוא הודה כי יש קשיים וחוסרים, אבל הם יפתרו וההסדרה תשפר את המצב פלאים. נציגת עמותת אור ירוק, ליעד קייקוב, הוסיפה כי חשוב שהתקנות ילוו באכיפה ובהסברה, כולל אפשרות להחרמת כלים.
היו”ר ביטן סיכם את הדיון וקרא להקל על הציבור בביצוע הטבעת לוחית הזיהוי, ולאפשר לבצע זאת גם בחנויות שמוכרות את הכלים. הוא ביקש לבצע אכיפה גם כנגד חנויות שמשפרות את הביצועים של הכלים החשמליים, ואמר כי הוועדה תמשיך את המעקב ותתכנס שוב כאשר יוגשו לה התקנות לקביעת גובה הקנסות.
ביטן. אולי כדי שתתחיל לטפל במכוני הרישוי לרכב. במקום להתעסק באופניים