יום שלישי האחרון, השעה קצת לפני 8:00 בבוקר. כביש 652 בין צומת עדה לכניסה לפרדס חנה תמיד עמוס בשעות האלה, אבל הנהגים שרוצים להגיע למושבה ודרומה, שמים לב שמשהו לא כשורה, כאשר הפקק מתחיל מוקדם מהצפוי והתנועה בקושי זזה.
רק כעבור 45 דקות ארוכות, יבינו הנהגים מה קרה – תאונת דרכים. באותו הבוקר התנגש רכב פרטי לבן במשאית גרר, תאונה על הציר העמוס שחסמה אותו וגרמה לשיבושי תנועה כבדים. המשאית הוזזה לצד אחד של הכביש, הרכב נותר בצד השני. שתי ניידות, אמבולנס ושוטר נוסף רכוב על אופנוע, ביחד עם רכב של נתיבי ישראל, פעלו במקום במשך מעל לשעה.
אבל זה לא היה המקרה היחיד באותו הבוקר. כעבור כשעה וחצי, בצד השני של הכביש – ליד גבעת עדה, התרחשה תאונת דרכים נוספת בין שתי מכוניות, ושוב עומסי תנועה, עצבים ועוגמת נפש.
• קראו גם: כתב אישום נגד נהג בן 31 מפרדס חנה באשמת גרימת מותו ברשלנות של נוסע קלנועית מבנימינה
יש לציין כי מדובר בציר תנועה מרכזי באיזור ומאפשר גישה ישירה בין פרדס חנה לבנימינה. בעבר כבר דובר על הסכנות שיש בכביש הצר, כמעט ללא שוליים ובעל נתיב אחד בלבד לכל כיוון, אך נדמה שכבישים אחרים זוכים ליותר תשומת לב ממנו – והמצב הבעייתי בו נותר כך במשך השנים.
במסמך של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) מ-2019, צוין כי בקטע הכביש המדובר, מצומת עדה ועד לאיטונג בהמשך, היו במהלך 2016, 2017 ו-2018 – 17 תאונות דרכים במקטע המדובר. הכי הרבה, מלבד המקטע שבין צומת בנימינה לבנימינה, הכולל בתוכו גם את כביש 4 העמוס.
ב-2016, בפגישה בין מועצת פרדס חנה-כרכור לשר התחבורה דאז ישראל כץ, נודע כי ישנו רצון לקדם את כביש עוקף 653, מצומת גבעת עדה דרך עיקול כפר גליקסון וחיבור לכביש 65 בצומת ברקאי. כיום כאמור, כביש 653 מחבר את זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה וישובי חוף הכרמל דרך כביש 652 החוצה את פרדס חנה עד לחיבור עם כביש 65. “מדובר באלפי רכב מדי יום כאשר מעל 70 אחוז מהם הם תנועה חולפת על חשבון התנועה המקומית, ועם אכלוס העיר חריש וחיבורה לכביש 65 הבעיה עוד תחריף” אמר אז מהנדס מועצת פרדס חנה-כרכור לשעבר אריה רפפורט.
אז מה גורם לתאונות? הכביש הבעייתי והצר או אולי הנהגים חסרי תשומת הלב? האם יש לרשויות מה לעשות בנידון או שהנהגים והנהגות חייבים לקחת את ההגה לידיים ולנסוע במקום הזה בתשומת לב מירבית?